28. septembrī Latvijas Nacionālā opera un balets iezīmēs savas pastāvēšanas otrās simtgades sākumu ar Riharda Vāgnera operas “Klīstošais holandietis” pirmizrādi diriģenta Mārtiņa Ozoliņa un režisora Viestura Kairiša interpretācijā.

Leģendārā Riharda Vāgnera opera "Klīstošais holandietis”, ar kuru Teodora Reitera vadībā 1918. gadā savu darbību uzsāka jaundibinātā Latvju operas trupa, ir piedzīvojis jaunu iestudējumu Latvijas operā. Kultūras Rondo studijā par operas vadmotīviem un interpretāciju saruna ar iestudējuma scenogrāfu Reini Dzudzilo un kostīmu mākslinieci Kristu Dzudzilo.

“Vizuālā dramaturģija ir pasaule, kuru radam mēs, bet režisors rada cilvēku. Skaidrs, ka mēs viens otru ietekmējam,” par izrādes scenogrāfijas veidošanu stāsta Reinis Dzudzilo.

“Sākas ar komponistu, vienmēr tā bijis, ka dramaturģiju vai materiālu izvēlas režisors, kurš izvēlas ar mums strādāt, tad mēģinām tajā iegremdēties un risināt viņu. Visas tās iekodētās vai neiekodētās situācijas vai poētismus mēģinām mūsu galvā un tad ārpus tās atrisnāt kā vizuālus un poētiskus risinājumus,” skaidro Krista Dzudzilo.

“Mēs dzimstam no dramaturģijas, tā ir tā atšķirība, ka nedzimstam no režisora domas, bet mūsu “dzimšanas” avots ir tas pats, kas režisoram,” turpina Reinis Dzudzilo.

Scenogrāfi ir arī uzrakstījuši “Dramturģijas vizuālo interpretāciju”, kas pieejams izrādes bukletā. Tie ir daži pieturas punkti tam, kas var skatoties paslīdēt garām un tā palīdz gūt vairāk.

Ikreiz parādoties Latvijas operas vēsturē, Riharda Vāgnera “Klīstošais holandietis” iezīmē būtiskus robežpunktus starp leģendām un realitāti, pagātni un nākotni, vienlaikus norādot jaunus kustības virzienus. Bēgšana no Rīgas perioda apgrūtinājumiem, dodoties riskantā jūras ceļojumā, jaunajam komponistam Rihardam Vāgneram radīja muzikālo vīziju par jaundarbu, kas iezīmēja viņa oriģinālā stila sākotni. Latvijas mūzikas vēsturē “Klīstošais holandietis” atklāja jaunu un būtisku lappusi – ar tā iestudējumu Teodora Reitera vadībā 1918. gadā savu darbību uzsāka jaundibinātā Latvju operas trupa, ar kuru nepastarpināti saistīta mūsdienu Latvijas Nacionālā opera un balets. Jaunais uzvedums būs jau septītais operas “Klīstošais holandietis” iestudējums Latvijas Nacionālajā operā.

Savukārt dziedātājs Egils Siliņš sarunā atklāj, ka šis ir jau 19 "Klīstošā holandieša" iestudējums, kurā piedalās. Jau 15 gadus viņš piedalās vienā vai divos šīs Vāgnera izrādes iestudējumos.