„Mumu” ir Mihaila Čehova Rīgas krievu teātra jaunākais iestudējums. Daudziem zināmo Ivana Turgeņeva stāstu oriģināli interpretējis režisors Viesturs Kairišs. Tas vairs nav skolu obligātajā literatūrā iekļautais stāsts par nedzirdīgo Gerasimu, par suni, kuru kundze liek noslīcināt, bet gan daudz dziļāks un urdošāks: kāpēc cilvēki visam akli pakļaujas? Režisors atzīst, ka viņam šis darbs bijis īsts izaicinājums, savukārt aktieri gandarīti par radošo procesu, kas viņus bagātinājis.

Smeldzīgajam stāstam režisors un dramatizējuma autors Viesturs Kairišs radis oriģinālu veidu, kā to atklāt.

“Vienmēr domā, kā interpretēt, kā atklāt.

Šis tēls ir ļoti arhetipisks, bet uzslāņojies ar tādām klišejām, ka tiešām liekas, ka tas ir par sunīti. Īstenībā, tas, protams, ir par cilvēkiem,” atzīst Viesturs Kairišs.

Režisors uzskata, ka šis ir ārkārtīgi mūsdienīgs darbs.

“Es šajā darbā saskatīju visu, kas notiek mūsdienu Krievijā. No kurienes šis totalitārisms, kas nav tikai tāda viena diktatora vēlme, bet no kurienes šī cilvēku pakļaušanās un pieslēgšanās, no kurienes šīs saknes.

Kad izlasīju Turgeņevu par dzimtbūšanu, par vergu psiholoģiju, man radīja fantastisku asociāciju, kā tik precīzi viņš parādīja, kas tas vispār ir. Tā ir vergu domāšana, kas ir dziļi gadsimtiem,” turpina Kairišs.

Izrādē aktieris Jakovs Rafalsons ir gan teicējs, kas iepazīstina ar izrādes personāžiem, gan iejūtas vecās kundzes lomā, valdonīgā un despotiskā. Daudziem, īpaši jau krievu tautības skatītājiem, šis stāsts ir labi zināms par kurlmēmo dzimtcilvēku, liela auguma spēkavīru, sētnieku Gerasimu, kurš iemīlas veļas mazgātājā Tatjanā, taču kundze savas kaprīzes dēļ liek precēt dzērāju Kapitonu. Pēc tam Gerasims izglābj sunīti, kuru nosauc par Mumu. Kādu dienu vecā kundze pavēl no viņa atbrīvoties noslīcinot.

Kairišs skaidro, ka jau sen vēlējies izmantot lelles kādā no saviem iestudējumiem, šeit tās ir divas un ir gandarīts, ka lelles ir cilvēciskas būtnes iestudējumā un arī raisa emocijas. Tatjanas lomā Jekaterina Frolova, un arī aktrisei šī ir pirmā pieredze spēlēt kopā ar lelli.

“Daru, ko līdz šim mūžā neesmu darījusi, - strādājusi viena ar lelli. Tas ir ļoti grūti. Līdz galam nevaru izdarīt kā profesionālis.

Esmu pieradusi strādāt pati, bet tagad manā vietā strādā lelle, bet es nevaru pateikt, ka es nestrādāju. Lellei ir vajadzīga liela mana uzmanība, uzticība, ka vajag ļoti pieslēgties.

Saprotu leļļu aktierus,” atzīst Jekaterina Frolova.

Kopā ar aktieriem uz skatuves arī Leļļu režijas autore Māra Uzuliņa, viņa gadu mācījusies leļļu augstskolā Francijā. Savukārt aktieris Maksims Busels šoreiz sev netipiskā spēkavīra Gerasima lomā, šo raksturlomu uzskata par lielu dāvanu:

“Tas bija ļoti negaidīti, ka uzzināju, ka būšu Gerasims,” bilst Maksims Busels. Aktieris ir trupā jaunākais un trausls auguma ziņā. Viesturs Kairišs viņa lomu nosaucis – Gerasima dvēsele.

Šis ir krievu rakstnieka Ivana Turgeņeva 200. jubilejas gads un Mihaila Čehova Rīgas krievu teātris to piemin ar lasītājiem zināmā Turgeņeva stāsta „Mumu” oriģinālu interpretāciju. Stāstu Turgeņevs uzrakstījis 1852.gadā.

„Mumu” tuvākās izrādes Mihaila Čehova Rīgas krievu teātrī 14. un 28.decembrī.