Raidījumā Kur kritiķiem nav vietas sekojam padomju perioda Latvijas pirmās sieviešu basketbola komandas gaitām Dzintara Dreiberga jaunākajā filmā “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kā arī Jāņa Ābeles dzejas detektīvam “Testaments”, kas seko bohēmas dzejnieka un rakstnieka Anatola Imermaņa pīšļiem pa pēdām.

Sporta arēna kā politiskās pašnoteikšanās placdarms – pēc vēsturiskā epa “Dvēseļu putenis” (2019), režisors Dzintars Dreibergs pietveras opresīvas sistēmas atšķetināšanai no vienas sievietes perspektīvas. Scenārijs, kam par pamatu ņemts Dzidras Uztupes-Karamiševas dzīvesstāsts, ļoti veikli kopā sapin vairākus laika periodus un dzelzs priekškara sociālekonomiskās realitātes. Dzidra (lomā Agnese Budovska) ir padomju “proletariāta pārstāve”, kura ar profesionālo sportu nodarbojas “tikai hobija līmenī”. Viņas ģimene ir “melnajā sarakstā”, jo brālis pret paša gribu ir iesaukts nacistiskās Vācijas armijā. Filmas notikumi norisinās pagājušā gadsimta 50.-60. gados, kad Latvijā aktīvi norit rusifikācijas procesi. Neraugoties uz faktoloģiski blīvo fonu, “Tīklā” piedāvā intensīvu, motivētu scenāriju ar ārkārtīgi fascinējošiem varoņiem. Tie ir tēli, kas ir pievilcīgi, pētāmi un tuvplānā skatāmi daudzkārt kā vēsturiskajā kontekstā, tā arī kino valodas un žanra kontekstā.

Tikmēr Jāņa Ābeles dokumentārā pilnmetrāžas debija “Testaments” drīzāk ieņem hibrīdfilmas aprises – tas ir detektīvstāsts par dzejnieka un Latvijas kriminālžanra pioniera Anatola Imermaņa pazudušajiem pelniem un autora pēdējo gribu, proti, atdusēties Parīzes sarkano lukturu rajonā.

“Izmeklētāju” lomās iejutušies literāti Aleksandrs Zapoļs (Semjons Haņins) un Jānis Joņevs – viņi izspēlē inscenētas pelnu medības un procesā atklāj dažādas anekdotes no rakstnieka dzīves, kuras, diemžēl, netiek uzlūkotas īpaši kritiski vai analītiski.

Spriežam, vai filmā piedāvātā poētiskā cigāru dūmu, puskailu sieviešu un liķiera biķerīšu estētika skatītājam atklāj ko vairāk par vizuālu atrakciju, kā lūkoties uz tēla neviennozīmīgām aprisēm un ko dokumentārajam kino nodara jūsmīga attieksme.