Eiropas Savienība (ES) pamazām tuvojas tam, ka uz autoceļiem ar iekšdedzes dzinējiem darbināmos transportlīdzekļus nomainīs elektoautomobiļi. Eiropas Parlaments (EP) šonedēļ nobalsoja par jaunu iekšdedzes automobiļu aizliegumu no 2035.gada. Likuma atbalstītāji apgalvo, ka tas ir svarīgs priekšnoteikums, lai ES sasniegtu klimatneitralitāti, bet kritiķi uzskata, ka pārmaiņas notiks pārāk strauji.

Eiropas Savienība sev ir nospraudis mērķi kļūt klimatneitrālai līdz 2050.gadam. Tāpēc liels uzsvars tiek likts uz to, lai veicinātu ar elektrību un citiem alternatīviem enerģijas avotiem darbināmu transportlīdzekļu ražošanu un izmantošanu Eiropā.

Politiķi vēlas, lai ap 2050. gadu Eiropā izmantotās automašīnas neradītu emisijas. Tā kā vidējais automašīnas mūžs ir 15 gadi, lai sasniegtu šo mērķi, jāsāk rīkoties jau 2035. gadā.

Eiropas Parlaments šonedēļ ar pārliecinošu balsu vairākumu apstiprināja likumprojektu, kas paredz, ka no 2035.gada Eiropas Savienībā nevarēs pārdot jaunas vieglās automašīnas un vieglos kravas automobiļus, ko darbina ar benzīnu un dīzeļdegvielu.

Eiropas Parlamenta Transporta komitejas vadītāja Karima Delli noradīja, ka jaunu oglekļa emisijas radošu automašīnu tirdzniecības aizliegums ir nepieciešams solis Eiropas Savienības ceļā uz ekoloģisko transformāciju.

Likumprojekta autori uzsver, ka Eiropas autoražotājiem tiks dots skaidrs termiņš, līdz kuram pāriet uz nulles izmešu elektroautomobiļu ražošanu. Tas arī ļaušot piesaistīt investīcijas, lai spētu konkurēt ar Ķīnas un ASV autoražotājiem.

Eiropas Komisijas viceprezidents Franss Timmermanss sacīja, ka Eiropas Savienībai ir jābūt līderei pārmaiņu ieviešanā. Timmermanss arī norādīja, ka Eiropas Savienībai būs jāveic nopietnas investīcijas, lai Eiropas autoražotāji spētu radīt konkurētspējīgus produktus.

Likumprojekta kritiķi apgalvo, ka ne Eiropas autoražotāji, ne auto īpašnieki nav gatavi tik lielām pārmaiņām, turklāt bez darba varot palikt simtiem tūkstošiem cilvēku.

Parlamenta deputāts no Eiropas Tautas partijas frakcijas Radans Kanevs uzskata, ka iekšdedzes dzinēju pilnīgs aizliegums nesekmēs videi nekaitīgu automašīnu popularitātes pieaugumu.

Eiropas autoražotāji īpaši necentās likt šķēršļus EP likumprojektam, bet atsevišķi uzņēmumi jau pievērš lielāku uzmanību elektoautmobiļu izstrādei. Piemēram, Vācijas autorūpniecības milzis „Volkswagen” 2021.gadā paziņoja, ka līdz 2035.gadam Eiropā pārtrauks ražot automašīnas, kuras darbina ar iekšdedzes motoriem. Uzņēmums cer, ka līdz 2030.gadam elektroautomašīnas veidos 70% no visiem Eiropā pārdotajiem jaunajiem „Volkswagen” spēkratiem.