2024. gada 4. februārī sociālajam tīklam „Facebook” apritēja jau 20 gadi. Laika gaitā tas ievērojami audzis gan lietotāju skaitā, gan tā piedāvātajās funkcijās. Tas arī mainījis veidu, kādām uzzinām informāciju un sazināmies ar cilvēkiem. Reizē tas kļuvis arī par instrumentu gan labie, gan ne tika labiem nolūkiem.
Izveidots pirms 20 gadiem, no vienkāršas vietnes, kur jauniešiem satikties, sociālais tīkls „Facebook” ir izaudzis līdz tehnoloģiju gigantam. Vietni, kas sākotnēji bija pazīstama kā „thefacebook.com”, izveidoja Marks Cukerbergs un trīs viņa draugi. Tas notika 2004.gada 4.februārī. Sākotnēji tā bija paredzēta tikai Hārvardas koledžas studentiem. Tomēr ar laiku tā kļuva pieejama arī citu ASV universitāšu studentiem.
„Facebook” attīstījās strauji un daudzas lietas, ko lietotāji varēja tajā uzzināt un darīt, bija kas jauns un šķita aizraujošs. Kādam tā bija iespēja uzzināt draugu dzimšanas dienas, kādam vienkārši sazināties ar draugiem un uzzināt viņu intereses. „Facebook” varēja un var arī iepazīties. Šādi vietne tolaik tika aprakstīta telekanāla CNN ziņu sižetā.
To, cik ātri un veiksmīgi feisbuks attīstīsies, paši tā izveidotāji laikam nemaz nenojauta. Vismaz tā 2004.gadā atzina pats Cukerbergs.
Milzīgs pagrieziena punkts bija 2006.gads. Tieši tad „Facebook”s kļuva pieejams ikvienam.
Plašāk analizēt sociālā tīkla attīstību un tā ietekmi, es lūdzu Latvijas Radio raidījuma Digitālās brokastis veidotāju Arti Ozoliņu. Viņš norāda, ka sākotnēji „Facebook” bija publisks lietotājiem ASV, bet Latvijā gadu vēlāk. Savukārt 2008.gadā feisbukā bija pieejama latviešu valodas versija, kas to padarīja pieejamāku arī mūsmājās. 20 gadu laikā feisbuks ir ievērojami mainījies un izaudzis.
Tieši feisbuks ir vieta, kur 2008.gadā dzima „like” poga un platforma, ar kuru cilvēku ikdienā ienāca dzīvo video straumēšana. Tāpat ar šī sociālā tīkla palīdzību iepazinām tā dēvēto news feed jeb skrollējošo lentu, kuru varam bezgalīgi tīt un saturs tajā nebeidzas. Bet feisbukā pieejamās funkcijas un to izmaiņas ietekmē arī lietotāji. Lietotāju skaits tiešām ir nemitīgi audzis un īpaši liels izrāviens bija Covid-19 pandēmijas laikā. Arvien vairāk lietotāju sociālajam tīklam pievienojas daļēji tādēļ, ka internets pasaulē kļūst pieejamāks. Savukārt spriest par pašiem lietotājiem – to vecumu un dzimumu, gan ir pagrūti, jo kompānija šādus datus nepublicē. Skaidrs ir tas, ka bez feisbuka ir arī citi sociālie tīkli, kas pasaulē kļuvuši populāri un tie atņem daļu jauniešu auditorijas feisbukam.
Neskatoties uz dažādiem skandāliem, feisbuks turpina savu uzvaras gājienu un turpina attīstīties. Kā uzsver Artis Ozoliņš viens no iemesliem tam, ka „Facebook” nekur nepazudīs, ir sociālā tīkla lietotāju un "Meta" grupas finanšu cipari. Otrs iemesls ir tas, ka sociālais tīkls ir vienā grupā ar vairākām citām lietotnēm – "Whatsapp", "Instagram", "Messenger" un "Threads". Tādēļ vienā vai otrā veidā arī nākamajos gados „Facebook” savu lomu digitālajā pasaulē atradīs.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X