Daiļā, izsmalcinātā un noslēpumainā pasaulē skatītāju aizved gleznotājas Anitas Arbidānes izstāde "Atdzimšana", kas tikko atklāta galerijā "Daugava". Darbi tapuši pēdējo astoņu gadu laikā, kas gleznotājas dzīvē bija ļoti piesātināti, ko atspoguļo arī darbos redzamie sižeti un noskaņas. Anita Arbidāne joprojām ir uzticīga reālistiskajai glezniecībai un savos darbos apspēlē grieķu mītus un Bībeles tēlus, savijot tos ar mūsdienu cilvēka izjūtu.
Madonna ar bērnu, Ieva Paradīzes dārzā un Medūza ar čūsku pilniem matiem – ir daži no klasiskajiem tēliem, ko savās gleznās apspēlē Anita Arbidāne.
Tēli gleznoti reālisma manierē pēc klasiskajiem paraugiem, bet caur tiem gleznotāja atklāj mūsdienu sievietes pasauli, un dara to ļoti personiski – caur savām izjūtām un ielūkojoties savas zemapziņas dzīlēs. Izstāde ir ļoti sievišķīga, tikai vienā gleznā redzams vīrietis.
Gleznojumi ir ļoti smalki izstrādāti, un interesanti ir šifrēt gan to visai noslēpumainos vēstījumus, gan arī pētīt daudzās detaļas, kas papildina sieviešu tēlus. Tie ir visdažādākie ziedi, augļi un dārzeņi, bieži vien arī dzīvnieki, kā, piemēram, mazais stirnas bērns gleznā "Natūra", kraukļi gleznā "Ciešanas" un gulbis gleznā "Lēda", ko gleznas galvenā varone sev ļoti cieši piekļāvusi klāt. Viens no mitoloģiskajiem tēliem, ko autore apspēlējusi vairakkārt ir Medūza.*
Anita Arbidāne gleznojot galvenokārt strādā ar modeļiem, pēc tam tos stilizējot, tāpēc dažkārt gleznās ienāk arī kaut kas no modeļu pasaules sajūtām. Šāds piemērs ir glezna "Madonna ar kartupeli", kurā redzama sieviete ar īpašu iekšēju starojumu, kura mizo kartupeli, bet kuras domas ir aizmaldījušās tālu prom no sadzīves. Pavisam personiska ir glezna "Ādama riba".
Kādēļ Anitu Arbidāni iedvesmo tieši klasiskās mākslas vērtības, viņa pati pieļauj, kas tas saistīts ar laiku, kad viņa vēl mācījās Rozentāla mākslas skolā, piedalījās apmaiņas programmā ar Itāliju un viņai bija iespēja aizbraukt uz Florenci, kas bija viņas dzīvē pirmais ārzemju brauciens.
Līdz ar izstādi klajā nāk arī Anitas Arbidānes darbu katalogs, kura ievadā mākslas kritiķis Vilnis Vējš izsakās, ka lai arī viņas gleznas ieved skatītāju daiļā un izsmalcinātā pasaulē, tomēr tajā uzreiz ir uztverama arī spriedze, kas saasina uzmanību un gluži kā aizdomīgam detektīvam liek meklēt slēptu drāmu. Galerijas "Daugava: vadītāja, mākslas zinātniece Anda Treija izstādi raksturo kā aizraujošu ceļojumu.
Anitas Arbidānes izstāde "Atdzimšana" galerijā "Daugava" skatāma visu decembri.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X