Šodien, 9. jūnijā, sākas Rīgas Operas festivāls, ko atklās ar itāļu komponista Frenčesko Čilea operas "Adriāna Lekuvrēra" pirmizrādi. Opera pirmo reizi izrādīta Milānā 1902.gadā, un kopš tā laika regulāri tiek iekļauta pasaules operteātru repertuārā. Skatītājus piesaista gan tās izsmalcinātā mūzika, gan aizkustinošais stāsts, kas ir operas pamatā.

Latvijā šis ir trešais Čilea operas iestudējums. To veido franču režisors Vensāns Busārs un radošā komanda no Francijas sadarbībā ar mūsu operas māksliniekiem.

Operas galvenās varones prototips ir reāla persona – 18.gadsimta franču aktrise, Parīzes teātra "Comédie-Française" zvaigzne Adrienna Lekuvrēra. Kā atzīst franču režisors Vensāns Busārs – viņu šī personība ļoti fascinē, viņš pats režisora gaitas sācis tieši "Comédie-Française" teātrī, kur allaž viņa skatu piesaistījis foajē redzamais leģendārās aktrises portrets.

Operas centrā ir kaislīgais mīlas romāns, kas aktrisi saistīja ar Saksijas grāfu Moricu, taču viņu attiecības izrādījās daļa no traģiska mīlas trīsstūra. Itāļu komponists Frančesko Čilea operu sarakstīja gandrīz 200 gadus vēlāk sava laika mūzikas garā, bet kā uzskata režisors Vensāns Busārs – viņam izdevies panākt ļoti spēcīgu muzikālo un dramatisko kvalitāti.

Jauniestudējuma muzikālais vadītājs Mārtiņš Ozoliņš Čilea operu raksturo kā 19.gadsimta itāļu tradīcijās balstītu mūziku, kas izpaužas gan vokālā ziņā, gan dramaturģiski.

Titullomu operā dziedās Tatjana Trenogina un Jūlija Vasiļjeva. Tatjana stāsta, ka Adriānas loma viņai ir ļoti tuva, jo arī viņa nespēj iztēloties savu dzīvi bez teātra, bet aktieriski šo lomu piepildīt nebūt neesot tik viegli.

Jūlija Vasiļjeva stāsta, ka, sākot strādāt pie lomas, viņa allaž izveido savas atveidojamās varones psiholoģisko portretu, un viņa atklājusi, ka divi atslēgas vārdi, kas raksturo Adriānu, ir uzticība un patiesība. Dziedātāju interesējis papētīt arī operas centrā esošā mīlas trīsstūra psiholoģiskās nianses.

Jauniestudējums "Adriāna Lekuvrēra" atklāj Rīgas Operas festivālu, kas noritēs līdz 21.jūnijam.