Pirms četriem gadiem Parīzē tika panākta vēsturiska vienošanās – 195 valstis apņēmās saimniekot tā, lai samazinātu izmešu daudzumu un nepaaugstinātu globālo temperatūru par 2 grādiem pēc Celsija. Kopš Parīzes nolīguma stāšanās spēkā pagājis jau kāds laiks, bet kā Latvijai veicas ar mērķu sasniegšanu?

Lai sasniegtu klimata mērķus Latvija līdzās citām valstīm izvirzījusi ambiciozus attīstības plānus – 2050.gadā kļūt par klimata neitrālu valstu jeb citiem vārdiem sakot – saimniekot tā, lai neradītu siltumnīcefektu radošās gāzes. Tas iespējams radot tehnoloģijas, kas nerada emisijas vai jau esošās līdzsvarot ar oglekli piesaistošām aktivitātēm. Kā norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Klimata pārmaiņu departamenta direktore Ilze Prūse uz šo Parīzes nolīgumā nolikto mērķi virzāmies, taču nepietiekoši ātri.

Nespēja saskatīt ieguvumus ko sniedz tā saucamā oglekļa mazietilpīga attīstība saistīta ar to, ka plusus un mīnusus skaitām īstermiņā. Taču kā norāda eksperti – viss slēpjas gudrā un efektīvā resursu apsaimniekošanā. Sabalansēta pieeja risinājumu meklēšanā ir viens no veidiem kā savietot dažādās intereses ar kopīgajiem mērķiem. Tos būtiski meklēt arī transporta sektorā, kur, kā norāda Auto Asociācija valdes loceklis Ingus Rūtiņš, lielākie emisiju radītāji ir tieši sauszemes transporta līdzekļi.

Lai samazinātu emisijas ir jādomā par to, kādā tehniskā stāvoklī ir automašīna un cik ilgtspējīgas izvēles izdarām izvēloties pašu auto vai braukšanas paradumus. Apvienības " Pilsēta cilvēkiem" valdes priekšsēdētājs Māris Jonovs uzsver, ka būtiski ir aizdomāties par to, vai automašīnai, ar ko pārvietojamies, jābūt arī paša īpašumā.

Alternatīvu, lai nokļūtu no punkta a uz b netrūkst – ir virkne transporta veidu, sākot no dažāda veida velosipēdiem un skūteriem līdz automašīnām, autobusiem un sliežu transportam. Taču maldīgi ir domāt, ka to klāstā ir jāatrod lielākais vaininieks. Lai kopīgiem spēkiem mazinātu izmešu daudzumu, pilsētplānotāju recepte ir pareizajā vietā radīt pareizo transporta līdzekļu salikumu, uzskata Neils Balgalis.