Turpinām ierakstu sēriju par alkohola postu Latvijā un nākamajās minūtēs būs ieraksts par ceļu satiksmes negadījumiem, kas izraisīti reibumā. Brīdinām, ka materiālā ir iekļauti situācijas apraksti, kurus klausītājiem var būt nepatīkami dzirdēt.

Braukšana dzērumā joprojām Latvijā ir liela problēma, to apstiprina statistika un policistu un satiksmes ekspertu sacītais. Ar līdzšinējām metodēm dzērājšoferu skaitu mazināt neizdodas.

"Tas bija rīts. Braucām ar mašīnu. Uz ceļa bija sniega putra. Vienkārši saslīdējām un pārlidojām pāri."

Tā Renārs, kura vārds ir mainīts, atceras pirms vairākiem gadiem notikušo avāriju. Pēc pamatīgas iedzeršanas viņš ar draugiem no rīta nolēma braukt uz veikalu. Renāram tobrīd bija 16 gadi. Abiem pārējiem - 18 un 21. Pie stūres sēdās vecākais. Ceļā uz veikalu bija jāšķērso tilts pāri Gaujai.

"Braucām no veikala, nopirkuši brokastis, braucām taisīt brokastis no rīta. Zemes ceļš. Kā jau ir zemes ceļiem – tilts, margas un mašīna pāri margām pārlidoja un ar purnu, zemē iedūrās un pārlidoja uz jumta. Principā, front flipu pārmeta. Lejā no tilta un ūdenī uz jumta, mēs neviens nebijām piesprādzējušies." turpina Renārs.

No mašīnas, kura daļēji bija zem ūdens, viņi izkļuva viegli, jo nebija piesprādzējušies. Renārs ar vieglākām traumām slimnīcā pavadīja nedēļu. Otrs draugs lauza kakla skriemeli, savukārt šoferim cauri kājai izdūrās tilta marga. Par laimi, visi izdzīvoja.

Kopš tā laika Renārs ir kļuvis prātīgāks, nomainījis draugu kompāniju un nekad nesēžas mašīnā, kuras šoferis ir dzēris. Iespējas ir bijušas.

Latvijā pie stūres dzērumā sēžas daudzi. Valsts policijas dati rāda, ka pieķerto vadītāju reibumā skaits ir aptuveni 3,5 tūkstoši gadā. No tiem absolūti lielākā daļa – vairāk nekā divi tūkstoši – pie stūres sēžas ļoti smagā reibumā, virs pusotras promiles, turpina Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.

Šoferis parasti domā, ka ļaunākais, kas var atgadīties, ir policijas pārbaude. Tomēr redzams, ka tas noved pie ceļu satiksmes negadījumiem ar traumām un dažkārt arī mirušajiem. Satraucoši, ka pēdējos gados negadījumu skats, kuros šoferis bijis alkohola reibumā, strauji palielinās. Pērn tie bija 808 negadījumi, par 75 vairāk nekā gadu iepriekš. Labā ziņa, ka bojāgājušo skaits šādos negadījumos ir samazinājies – no vairāk nekā simts gadījumiem gadā 2000.gadu sākumā, līdz vidēji 10 gadījumiem gadā pēdējos piecos gados. Eksperti to skaidro ar plašāku drošības jostu lietošanu. Taču arī šie gadījumi ir ļoti traģiski, kā šī gada sākumā notikusī avārija, kad dzēris šoferis uz gājēju pārejas notrieca trīs cilvēkus, tostarp bērnu, kurš vēlāk no gūtajām traumām gāja bojā.