Drīz būs 30 gadu, kopš Mūzikas akadēmijā darbojas operstudija "Figaro". Savu vokālo meistarību tajā slīpējuši teju visi mūsu šobrīd izcilie operdziedātāji. Pēc ilgāka pārtraukuma studijā atkal tapis jauniestudējums – Žana Krasa opera "Polifēms. Versija", kam pirmizrāde būs šodien, 3. novembrī.

Iespējams, tas būs pats skarbākais operstudijas iestudējums, jo – lai arī franču komponista Krasa mūzika ir ļoti skaista, operas stāsts ir skaudrs un traģisks. Režisore Ināra Slucka to skatījusi mūsdienu notikumu kontekstā, tāpēc operas darbība notiks kara hospitālī, kur Polifēms nokļuvis pēc karā gūtām fiziskām un garīgām traumām.

Franču komponists Žans Krass operu sarakstīja Pirmā pasaules kara laikā. Tās pamatā ir Alberta Samēna librets, kas ir versija grieķu mītam par ciklopu Polifēmu un viņa nelaimīgo mīlestību uz skaisto Galateju. Lai arī operas stāsts ir sāpīgi skaudrs, mūzikas valoda ir veldzējoša, stilistiski tuva impresionismam – atzīst diriģents Artūrs Gailis.

Režisore Ināra Slucka atzīst, ka veidojot šo darbu tieši šobrīd, nav bijis iespējams nereaģēt uz pasaulē notiekošā kontekstu, tādēļ darbība notiks kara hospitālī, kur Polifēms tikko atgriezies no kara – ne tikai vizuāli, bet arī garīgi sakropļots.

Scenogrāfiju izrādei veidojis Aigars Ozoliņš, bet kostīmu māksliniece ir Evija Dāboliņa, kura stāsta, ka vizuālais tēls ieturēts monohromos toņos, neizmantojot spilgtas krāsas un akcentus, lai dotu iespēju vairāk izcelties pašiem tēliem.

Evija Dāboliņa: "Un tai pat laikā ir arī ļoti šokējoši efekti. Kā, piemēram, Polifēma vizuālais risinājums. Iespējams, ka ar vājākiem nerviem labāk pievērt acis, bet tā ir realitāte, kāda jau nu tā ir, to nenoslēpjot."

Jau nākamajā mirklī praksē pārliecinos par Evijas Dāboliņas teikto, jo sarunai tik tikko pēc grima uzlikšanas pievienojas Polifēma lomas atveidotājas Artis Muižnieks. Viņa seju – vismaz tuvplānā - patiešām ir visai biedējoši uzskatīt. Dziedātājs padalās savās pārdomās, strādājot pie jaunās izrādes.

Galateja savukārt ar lielu prieku sagaida no kara savu mīļoto, taču, kad saprot, ko karš ar viņu ir izdarījis, neatrod sevī spēku mīlestību saglabāt, kas Polifēmu arī noved līdz galējiem lēmumiem, par savu Galatejas lomu stāsta Laura Kancāne.

Laura Kancāne un arī viņas māsas Līkasas lomas atveidotāja Liāna Muižniece atzīst, ka operas vokālās partijas apgūt nebūt nav bijis viegls uzdevums.

Operstudijas "Figaro" jauniestudējuma "Polifēms" izrādes Mūzikas akadēmijas Lielajā zālē skatāmas šodien, kā arī 7. un 9. novembrī.