Aprit desmit gadu kopš virs Ukrainas notriekta aviokompānijas „Malaysia Airlines” lidmašīna, kura bija ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru. Uz tās klāja atradās 283 pasažieri un 15 apkalpes locekļi. Raķetes triecienā desmit kilometru augstumā gāja bojā visi 298 cilvēki uz lidmašīnas klāja. Izmeklēšanā noskaidroja, ka lidmašīnu notrieca promaskaviskie kaujinieki ar Krievijas bruņotajiem spēkiem piederošu raķeti. Tikmēr svaigā atmiņā šī traģēdija joprojām ir daudziem nīderlandiešiem, ņemot vērā, ka bojāgājušo vidū bija 196 Nīderlandes pilsoņi.

Pirms desmit gadiem 17. jūlijs bija saulaina ceturtdiena. Ukrainas austrumos jau vairākus mēnešus risinājās karadarbība, kurā Maskavas atbalstītie kaujinieki cīnījās pret Ukrainas karaspēku. Neilgi pirms notikušā terorakta parādījās ziņas, ka prokrievisko kaujinieku rokās nonākuši ieroči, ar kuriem var veikt uzbrukumus arī lidmašīnām. Traģēdijas dienā līdzīgu informāciju paziņoja arī Ukrainas Nacionālā drošības un aizsardzības padome. Kad divdesmit minūtes pāri četriem pēcpusdienā no zenītraķešu sistēmas „Buk” tika izšauta raķete, kaujinieki bija pārliecināti, ka par viņu mērķi kalpo debesīs esoša Ukrainas gaisa spēku lidmašīna.

Piecus gadus pēc katastrofas Nīderlandes prokuratūra izvirzīja apsūdzības trim Krievijas pilsoņiem un vienam Ukrainas pilsonim par saistību ar lidmašīnas notriekšanu. Viņu vidū ir toreizējais pašpasludinātās „Doneckas tautas republikas” aizsardzības ministrs un bruņoto spēku komandieris Igors Strelkovs. Tiesas process sākas 2020. gada martā, taču neviens no viņiem nepiedalās klātienē. Pēc vairāk nekā divu gadu ilgas prāvas 2022. gada novembrī tiesa atzina par vainīgiem trīs no apsūdzētajiem, viņiem piespriežot mūža ieslodzījumu. Ceturto – Krievijas pilsoni Oļegu Pulatovu, kas toreiz bija pašpasludinātās „Doneckas tautas republikas” izlūkdienesta vadītāja vietnieks, attaisno, jo viņa līdzdalība lidmašīnas notriekšanā nav pierādīta.

Patlaban starptautisko izmeklētāju grupa ir apturējusi tālāku notikušā izmeklēšanu par „Buk” raķešsistēmas darbībā iesaistīto personu lomu, tā kā ir izsmeltas visas izmeklētāju rīcībā esošās iespējas. Komanda savā ziņojumā pauda, ka plāno atsākt izmeklēšanu, ja taps zināmi jauni apstākļi. Pagājušā gada sākumā Eiropas Cilvēktiesību tiesa Strasbūrā lēma, ka brīdī, kad tika notriekta „Malaysia Airlines” lidmašīna, Krievijai būtībā bija kontrole pār tā saukto separātistu kontrolēto Ukrainas austrumu daļu. Tādējādi tika apstiprināta Krievijas atbildība par lidmašīnas notriekšanu. Pirms vairāk nekā mēneša Eiropas Cilvēktiesību tiesa sāka izskatīt kopīgo Ukrainas un Nīderlandes prasību pret Krieviju, kurā arī tiks vērtēta Krievijas atbildība par lidmašīnas notriekšanu.