Rīgas Porcelāna muzejā apskatāma pazīstamā Latvijas mūsdienu dizainera Āra Segliņa personālizstāde „Apkārt kvadrātam”, kas ietilpst Latvijas Starptautiskās biennāles šā gada programmā. Dažādu mākslas virzienu iedvesmots, dizainers savu darbu pamatā izmanto kvadrātu un apli, skaidrojot, ka uz tiem balstās visa mūsdienu arhitektūra.

„Šeit ir šīs idejas pamats, ielikts šinīs konstruktīvisma krūzītēs. Viņas ir nedaudz līdzīgas Maļeviča krūzītei, protams, viņa tāda nav. Maļevičam ir pilnīgi bez ergonomikas. Tur ir tāda tīra ideja. Šeit ir tas grafiskais princips, kā no melna kvadrāta izveidojas šis aplis un pāriet baltā kvadrātā,”

tā dizainers Āris Segliņš skaidro Rīgas Porcelāna muzeja skatlogā redzamo krūzīšu rindu. No vienas puses trauki izskatās vienādi, bet katras tasītes otrā pusē ir kas oriģināls. Uz rindas malējā trauka ir attēlots melns kvadrāts. Aplūkojot nākamās tasītes redzams, kā kvadrāts dalās, pārtop par apli un rindas noslēdzošajā traukā ir pārveidojies jau par baltu kvadrātu.

Arī citos mākslinieka darbos dominē kvadrāts, jo no tā veidojas daudzas dažādas formas, atzīmē dizainers, skaidrojot, ka viņa veidojumi ir balstīti uz vairākiem mākslas virzieniem, piemēram, Krievu avanagardu, konstruktīvismu un Bauhaus. Dizainers savos darinājumos izmanto krievu mākslinieka Kazimira Maļeviča mācību par kvadrātu.

„Šo kvadrātu var dalīt, griezt. Lēni griežot iznāk krusts, ātri griežot būs jau aplis. Uz tā balstās mūsdienu arhitektūra, dizains – absolūti viss modernais, kas ir saistīts ar konstruktīvismu, supremātismu un tā tālāk.”

Rīgas Porcelāna muzejā ir aplūkojami vairāki desmiti Segliņa darbu, kuros dominē balta, melna, zelta un platīna krāsa. Citas krāsas dizainers neizmanto, jo uzskata, ka tās nojauc darba formu.

Āra Segliņa personālizstāde Rīgas Porcelāna muzejā būs apskatāma līdz septembra beigām.