Sabiedrisko mediju iziešana no Latvijas reklāmas tirgus 2021.gadā komercmedijiem ir bijis zināms atspaids, tomēr dažādu apstākļu sakritības dēļ šī pavērsiena ietekme ir grūti nosakāma, un Latvijas Reklāmas asociācijas apkopotā informācija par šā gada pirmo pusgadu liecina, ka kopumā reklāmas tirgus Latvijā turpina sarukt. Televīzijas kanāli saskārušies ar situāciju, ka dažādu ierobežojumu dēļ tie nespēj apkalpot visus reklāmdevējus un nopelnīt vairāk, turklāt pandēmijas ietekmē reklāma vairāk pārcēlusies turpat, kur cilvēki – uz digitālo vidi.

„Sabiedriskie mediji attiecībā uz zināmu auditorijas daļu ir bijuši ļoti fundamentāli svarīgi, ko šobrīd ir nācies atzīt mediju aģentūrām. (..) Alternatīvas ir, bet tik efektīvā veidā kā ar sabiedriskajiem medijiem laikam to atkārtoti izdarīt vairs nevar,” šāds ir viens no pirmajiem secinājumiem, ko par pārmaiņām kopš sabiedrisko mediju iziešanas no mediju reklāmas tirgus sarunā ar Latvijas Radio min mediju aģentūras „Hive BPN” vadītājs Ivars Belte, kādreizējais Latvijas Televīzijas valdes priekšsēdētājs.

Vecāka gadagājuma auditoriju reklāmdevējiem uzrunāt kļuvis sarežģītāk. Ja vēl komerciālo radio kanālu, ar kuriem aizvietot sabiedrisko radio, ir gana daudz, tad komerciālo televīzijas kanālu reklāmu noliktavas ir pilnas, un to izjūt arī reklāmdevēji, atzīst veikalu tīkla „Top!” mārketinga vadītāja Ilze Priedīte. Šis uzņēmums pērn bija viens no lielākajiem reklāmdevējiem sabiedriskajā televīzijā un radio.

Uzņēmums šogad līdzīgā apjomā iegādājies reklāmas trīs citos komercetlevīziju kanālos, un līdzīgi uzņēmums rīkojies arī ar radio reklāmu iegādi. Taču, samazinoties auditorijas pieejamībai televīzijā, uzņēmums vienlaikus arvien vairāk pievēršas digitālajiem kanāliem, piebilst Priedīte.

Sākotnēji tika paredzēts, ka sabiedrisko mediju iziešana no reklāmas tirgus palīdzēs komercmedijiem nopelnīt vairāk, un nozares speciālisti prognozē, ka augsta pieprasījuma dēļ nākamgad reklāmas televīzijā kļūs ievērojami dārgākas. Tomēr televīziju iespējas nopelnīt no reklāmas ierobežo tādi apstākļi kā auditorijas kritums un Nacionālās elektroniskās plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi, norāda TV3 Pārdošanas vadītāja Ginta Salmane.