Maija vidū starptautiskajam tirgum tika prezentēta gadu noslēpumā turēta sadarbība – modes zīmola “Dior” jaunākajā kolekcijai šūpuļtīklus ražojis pašmāju uzņēmums “Modern Nomad”. Lai gan šāda ziņa palīdz atpazīstamības veicināšanai, ar to vien nepietiek, lai saglabātu konkurenci starptautiskajā tirgū. Pētām, kā vietējie radošo industriju uzņēmumi veido sadarbības ar pasaules slaveniem zīmoliem.

Kā norāda Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Radošo industriju pārstāvniecības vadītāja Karine Kalniņa, publiski maz piemin radošo industriju uzņēmumu sasniegumus: “Tie biežāk ir varbūt mazāk dzirdēti, mazāka apjoma, tās nav tādas lielas rūpnīcas.

Valsts jau vairāk virza atbalstu uz kaut ko tādu tiešām fiziski lielu, kaut gan mēs sastāvam no daudz maziem uzņēmumiem, kas kopsummā rada tādu kopējo, ļoti lielu apjomu.”

Kultūras ministrijas mājaslapā definēts, ka kultūras un radošās industrijas ietver arhitektūru, dizainu, kino, izpildītājmākslu, vizuālo mākslu un mūziku, izdevējdarbību, televīziju, radio un interaktīvos medijus, reklāmu, datorspēles un interaktīvās programmatūras, kultūras mantojumu un izglītību, kā arī atpūtu, izklaidi un citas kultūras darbības.

Tie ir izteikti starpnozaru uzņēmumi, kur svarīgākais ir radīt produktu vai pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību, proti, ir atšķirība starp rūpnīcu, kas masveidā ražo krēslus, un darbnīcu, kas rada dizaina mēbeles.

Taču tieši šis aspekts traucē aprēķināt, cik tad lielu daļu no kopējās ekonomikas veido radošo industriju uzņēmumi.

Radošās apvienības “Skudras metropole” producents Toms Veiss stāsta, ka jau vairākus gadus uzņēmums piedalās starptautiskos pasākumu veidotājiem veltītos konkursos, rādot darbus, kas paveikti tepat Latvijā un ir pasaules līmeņa cienīgi. Tāpat uzņēmuma pārstāvji dodas lasīt starptautiskas lekcijas.

“Tā ir mūsu tā nosacīti kampaņa – tā mēs par sevi visu laiku atgādinām, esot starptautiskajā arēnā un parādot, ka mēs darām, ka mums visu laiku top lietas. Un tad jau īstie cilvēki, īstajā laikā un īstajā vietā mūs arī atrod.”

Veiss stāsta, ka šobrīd jau ir otrādi – konkursu organizatori uzrunā viņus, aicinot iesniegt darbus, jo zina, ka tie ir pelnījuši atzinības.

Arī lielie zīmoli tagad paši uzmeklē aģentūru, piemēram, nesen „Rolls-Royce” plānoja dzintaram veltītas automašīnas prezentācijas pasākumu un vēlējās, lai to veido tieši „Skudras Metropole” tepat Baltijas jūras krastā.

Taču sava vieta starptautiskajā tirgū bija jāizcīna un jāpierāda. Viena no ievērojamākajām sadarbībām apvienībai izveidojās 2019. gadā, kad tā izcīnīja iespēju rīkot kolekcijas atklāšanas pasākumu prestižajam zīmolam “Boss”. Lai iegūtu organizatoru pozīciju, bija jāpiedalās uzņēmuma rīkotā konkursā.

Arī Armands Blumbergs, viens no uzņēmuma „Base Motion” dibinātājiem, uzsver, ka svarīgākais ir veidot labu reputāciju ar savu darbu.

Šobrīd viņi pazīstami kā vieni no pieredzes bagātākajiem dronu šovu veidotājiem pasaulē un sadarbojušies ar daudziem slaveniem zīmoliem, to starpā – „Pepsi”, „Burberry”, „Porsche”, „Swisscom” un daudziem citiem.

„Base Motion” radīts dronu šovs priecējis apmeklētājus arī F1 sacīkstēs Monako un pat Amerikas futbola līgas “Superbolā”.