Šodien, 29. martā, kultūrtelpā "Ola Foundation" atklās pazīstamā fotogrāfa Ulda Brieža melnbalto fotogrāfiju izstādi "Brīvam būt". Tajā skatāmi izcilu mūsu kultūras personību portreti, tapuši gandrīz pusgadsimta garumā. Portreti ir sava laika liecības, bet vienlaikus arī daudz plašāks vēstījums par mūsu tautas spēku, radošumu un skaistumu.
Izstādes kuratore Ilze Pīlēna stāsta, ka ierosme sarīkot Ulda Brieža fotoizstādi pieder Ulda dēlam Harijam. Kādā reizē viņš kultūrtelpā ieradies aplūkot kādu citu izstādi un ieraudzījis, ka šajā vidē ļoti labi iederētos viņa tēva melnbaltie fotodarbi. Ilzei Pīlēnai ideja iepatikās un ātri vien kļuva skaidrs, ka izstādes centrā būs tieši portreti.
Izstādē skatāmi aptuveni 60 Latvijas kultūras personību portreti, tapuši laikā no 1966.gada, kad Uldis Briedis sāka savas fotogrāfa gaitas, līdz 2010.gadam. Tiem ir dokumentāls, bet vienlaikus arī pārlaicīgs raksturs, jo Uldi Briedi raksturo spēja atklāt cilvēka dziļāko būtību un ietvert fotogrāfijā ļoti lielu emociju koncentrāciju.
Diemžēl, izstādes atklāšanā viņš pats nevar piedalīties, jo šobrīd atrodas rehabilitācijas procesā, bet izstādes sagatavošanā viņš iesaistījās aktīvi un ar lielu entuziasmu, un kādā brīdī piedzima ideja arī par nosaukumu. Kā tas radās, stāsta fotogrāfa dēls Harijs Briedis.
Izstādē skatāmi Imanta Ziedoņa, Raimonda Paula, Mirdzas Martinsones, Maijas Tabakas, Mārtiņa Brauna, Ērika Hānberga un ļoti, ļoti daudzu citu izcilu mūsu personību portreti, kuros viņu sejas notvertas visdažādākajos dzīves mirkļos, atklājot viņu būtību caur žestu, acu skatienu, matu šķipsnu, pusvārdā sastingušu zilbi un citām smalkām niansēm.
Par katru fotogrāfiju ir arī savs stāsts, kas būs lasāms arī izstādes ceļvedī. Piemēram, dziesminieka Haralda Sīmaņa fotogrāfija tapusi 70. gados Liepājā, kad Uldis Briedis kursējis šurpu turpu starp diviem krasi atšķirīgiem notikumiem:
"Par šo bildi tētim ir stāsts, kā viņš 70.gados Liepājas teātrī fotografēja partijas funkcionāru sapulci, kur visi tādi aizmiguši sēdēja un kur nekas interesants, kā vienmēr, nenotika, un blakus Liepājas baznīcā trīs soļus no teātra Haralds Sīmanis viens pats savā nodabā spēlēja ērģeles. Un tad tētis, redzot, ka nekas nenotiek, aizskrien uz baznīcu, paklausās ērģeles, tad skrien atpakaļ, bet atkal nekas nenotiek, viņš ‘’uzšauj’’ kādu bildi un dodas atkal atpakaļ pie Haralda. Tā viņš šurpu turpu tajā dienā nostaigāja, un līdz pat šai dienai viņš atceras to sirreālo sajūtu, tās divas pretējās pasaules – baznīcas miers, ērģeles un tas pilnīgais bezprāts, kas notiek teātrī tajā brīdī," stāsta Harijs Briedis.
Fotoizstāde "Brīvam būt. Uldis Briedis. Portreti" kultūrtelpā "Ola Foundation" skatāma līdz jūnija nogalei. Informācija par apmeklējumam pieejamām dienām un laikiem ir atrodama kultūrtelpas mājaslapā.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (1)
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X