Vācijas valdība ir negaidīti izvirzījusi pēdējā brīža prasības pirms apstiprināt likumu par atteikšanos no benzīna un dīzeļdegvielas automašīnām. Tā vēlas, lai Eiropas Komisija drīzumā nāktu klajā ar jauniem noteikumiem par tā dēvētajām sintētiskajām jeb e-degvielām. Tam būtu jābūt videi draudzīgām un varētu kalpot par alternatīvu elektriskām automašīnām.

Balsojumam Eiropas Savienības Padomē par likumu, kas no 2035. gada būtībā aizliedz reģistrēt jaunas automašīnas ar iekšdedzes dzinēju, bija jābūt tikai formalitātei. Visi galvenie lēmumi šajā jautājumā tika pieņemti iepriekš, kad valstis vispirms vienojās savā starpā un tad ar Eiropas Parlamentu. Tomēr Vācijas transporta un digitālās infrastruktūras ministrs Folkers Vizings pēkšņi nāca klajā ar jaunām prasībām par e-degvielām.

Vizings pārstāv uzņēmējiem draudzīgo Brīvo demokrātisko partiju. Tādēļ viņa ausis varētu būt īpaši dzirdīgas pret Vācijas automobiļu ražošanas industrijas iebildumiem par iekšdedzes dzinēja aizliegšanu. Turklāt Vācijas transporta ministrs uzskata, ka sintētiskās degvielas padarītu automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem par bezizmešu transportlīdzekļiem. Līdz ar to iekšdedzes dzinējs nemaz nebūtu jāaizliedz.

Līdzīgu pozīciju tagad ieņem arī Čehijas valdība, kas arī ir satraukta par automašīnu ražošanas nākotni savā valstī. Savi iebildumi ir arī Polijai un Itālijai. Šis jautājums tika apspriests arī nedēļas nogalē notikušajā Vācijas valdības ministru neformālajā sanāksmē, kur piedalījās Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena.

Preses konferencē Vācijas kanclers Olafs Šolcs sacīja, ka viņš atbalsta savu ministru. Tomēr pēc viņa teiktā, diskusijas ir tikai par to kā varētu notikt darbs pie sintētisko degvielu ieviešanas nosacījumiem. Savukārt fon der Leiena vien piebilda, ka komisija neuzstāj, ka ūdeņradis vai elektrība būtu vienīgie risinājumi nākotnes automašīnām. Svarīgākais, lai jaunām automašīnām nebūtu izmešu. Pirmdien arī Eiropas Komisijas preses sekretārs Tims Makfī atgādināja, ka visas Eiropas Savienības valstis ir apņēmušās sasniegt klimatneitralitāti. Tādēļ tagad ir jāsper konkrēti soļi.

Zaļie asi kritizē Vācijas valdības pēkšņo nostājas maiņu. Šī politiskā spēka līdzpriekšsēdētājs Eiropas Parlamentā Filips Lambertss paziņojumā presei nodēvēja šo par absurda teātri, kas smagi kaitē Eiropas Savienības reputācijai. Savukārt viņa kolēģis Bass Eikhauts piebilda, ka arī Polijas un Itālijas valdības rīcību diktē automašīnu industrijas lobiji.

Pagaidām nav skaidrs kā Eiropas Komisija rīkosies tālāk. Iespējams, ka sintētiskās degvielas standarti tiks ieviesti kā papildu noteikumi. Bet par tiem varētu būt nopietni strīdi. Tikmēr balsojums par nulles emisiju automobiļiem pagaidām ir atlikts uz nezināmu laiku.