Ierakstu sērija "Malduguns" Latvijas Radio pēta, kā dezinformācija mūs sasniedz pa neierastiem kanāliem. Šoreiz par to, kā dezinformācija tiek pielāgota Latvijas sabiedrībai.

Veiksmīgākās dezinformācijas kampaņas bieži gūst panākumus, lokalizējot to saturu jeb pielāgojot to vietējai publikai, līdzīgi kā tas darbojas reklāmas industrijā. Piemēram, elektronisko preču ražotājs "Samsung" Latvijas tirgū savas reklāmas kampaņas pielāgoja, izmantojot atsauces uz Dziesmu un deju svētkiem, bet "Coca-Cola" savas Ziemassvētku kampaņas pielāgo, izmantojot vietējās tradīcijas.

Digitālā satura mārketinga aģentūras “New Black” dibinātājs un radošais direktors Artūrs Mednis skaidro, ka pētījumi par reklāmas ietekmi uz patērētājiem norāda: saturs, kas ir pielāgots vietējai publikai, darbojas daudz efektīvāk. Reklāmas industrija ir daļa no stratēģiskās komunikācijas jomas, kas ietver pārdomātu un mērķtiecīgu informācijas veidošanu un izplatīšanu, lai sasniegtu noteiktus mērķus. Tomēr tad, kad stratēģiskās komunikācijas metodes tiek izmantotas, lai apzināti maldinātu, izplatītu nepatiesu informāciju vai manipulētu ar sabiedrību, tā kļūst par dezinformāciju.

Artūrs Mednis norāda – ir pamats domāt, ka lokalizācijas principi dezinformācijas gadījumā darbojas līdzīgi kā reklāmas jomā.

Viena no dezinformācijas kampaņu veiksmes atslēgām ir satura pielāgošana vietējai publikai, jo valodas, kultūras un citas nacionālās iezīmes būtiski ietekmē to, kā sabiedrība uzņem informāciju. Pat ja dezinformācijas izplatītāji ir parūpējušies par atbilstošu satura noformējumu, ir nepieciešams, lai vēstījums rezonētu ar mērķauditoriju. To ir iespējams panākt, skarot tēmas, kas konkrētajā sabiedrībā ir aktuālas.

Ņemot vērā, ka dezinformācija ir stratēģiskās komunikācijas “tumšā” puse, tā pievērš cilvēku uzmanību un mudina ieklausīties, izmantojot, piemēram, vietējās problēmas, neuzticību valsts institūcijām, sabiedrībā pastāvošo spriedzi, aizvainojumus un nesaskaņas.

Kādas ir Latvijas sabiedrības vājās vietas, caur kurām dezinformācija var iespraukties arī mūsu iedzīvotāju prātos? Lai gan piemēri ir vairāki, šoreiz uzmanību pievēršam divām tēmām: neuzticībai valsts institūcijām un spriedzei starp etniskajām grupām.