Kamēr viens Latvijas iedzīvotājs pēc statistikas vidēji gadā patērē gandrīz 13 litrus tīrā alkohola, Zviedrijā apjoms ir krietni mazāks, 8,7 litri. Tāpat kā citās Ziemeļvalstīs – Islandē, Norvēģijā un Somijā – situāciju grādīgo dzērienu nonākšanā līdz patērētājiem kontrolē monopols, Zviedrijā tas ieviests 1955.gadā. Kā darbojas šī sistēma un vai zviedri ir ar to apmierināti.

Topošās psiholoģes Ivanu no Ņujorkas un Megiju no Ohaio pavalsts Amerikā satieku uz ielas pie alkohola tirdzniecības uzņēmuma „Systembolaget” biroja Stokholmas centrā, viņas gaida starptautisko studentu grupu, lai dotos uz lekciju par Zviedrijas alkohola lietošanas politiku. Meitenēm ir 21 gads, vecums, kad bieži vien socializācijā svarīgu lomu spēlē arī alkohols. Vai viņas jau ir praksē pārliecinājušās, ka tā pieejamība Amerikā un Zviedrijā krietni atšķiras?

Nedēļas nogalē Stokholmas centrā uz ielas negadās sastapt nevienu streipuļojošu cilvēku. Zviedru draugi vecumā ap 40 – 50 gadiem atzīmē, ka dzerot arvien mazāk, un restorānā izvēlas 12 mēnešus noturētu „Chardonnay” ar citrusu, meloņu un medus notīm, uz pudeles rakstīts „atbrīvots no alkohola”.

Pārtikas veikalos var nopirkt tikai vieglos dzērienus, kas nav stiprāki par 3,5 %. Bet „Systembolaget” jeb „sistēmas uzņēmuma” veikali, kur pārdod grādīgos, darbu beidz pulksten trijos sestdienas pēcpusdienā, lai durvis vērtu tikai pirmdien.

Zviedrijas monopolista runaspersona Anna Raninena, kas amerikāņu studentu grupu sagaida degustācijām paredzētā istabā ar izlietnēm gar malu, uzsver, ka strādā nevis ar jauniem produktiem, bet sabiedrības veselības nodaļā – informē cilvēkus par alkohola nodarīto kaitējumu, un arī tas ir viens no „Systembolaget” darbības virzieniem. Monopolista laboratorijā top anotācijas par vīna sastāvu un rekomendācijas, ar kādu ēdienu kopā tas vislabāk sader. Uzņēmums piedāvā pircējiem ap 4000 dažādus produktus, no 900 piegādātājiem visā pasaulē ļoti rūpīgi izvēloties labāko. Pēdējo 20 gadu laikā alkohola lietošana Zviedrijā ir pakāpeniski samazinājusies – ja 2004.gadā tie bija 10.6 litri tīrā alkohola uz cilvēku, tad 2021.gadā – 8.7. „Systembolaget” runas persona Anna Raninena iezīmē tendences.