Ir ierasts, ka mākslu mēs baudām galvenokārt ar acīm un ausīm, bet līdz šim novārtā palicis deguns jeb ļoti svarīgā ožas maņa. Pēdējos gados tā dažādos mākslas projektos tiek iesaistīta arvien vairāk, jo smaržām piemīt izteikta spēja atraisīt cilvēkā emocijas, atmiņas un asociācijas.

Pirmais solis smaržu mākslā Latvijā ir izstāde "Vēsturisko smaržu kolekcija", kas no 1. novembra skatāma radošajā mājā "Viskaļi". Līdz ar šo izstādi darbu sāk arī galerija "NĀSĪ", kas būs eksperimentāla platforma, kurā smarža mijiedarbosies ar dažādiem mākslas veidiem – vizuālo mākslu, mūziku un kultūras mantojumu.

Smaržu galerijas "NĀSĪ" dibinātājs Sandris Mūriņš galeriju piesaka ar izstādi, kurā smarža saspēlējas ar vizuālo mākslu.

Izstāde ir pavisam neliela formāta, bet tās pamatā ir ļoti interesants un ietilpīgs stāsts. Proti, pirms vairākiem gadiem Eiropas Savienības pētniecības projekta "Odeuropa" ietvaros parfimēri no starptautiskās kompānijas IFF tika uzaicināti izveidot smaržas, kas interpretē 12 vēsturiskas gleznas. Pēc tam Ulmas muzejā Vācijā tika izveidota ekskursija „Seko savam degunam!”, kur gida pavadībā tieši caur smaržām var iepazīt daļu minēto gleznu.

Tagad īpaši izstrādātie aromāti atceļojuši arī pie mums, bet interpretēti pavisam citādi, sadarbībā ar gleznotāju Santu Kristiānu Krūzi, stāsta Sandris Mūriņš.

Smaržu dizaineru rīcībā tika nodotas 12 īpaši atlasītas gleznas – 16. līdz 20.gadsimta darbi – kam bija potenciāls raisīt asociācijas ar ļoti dažādām smaržām vai citkārt pat smakām. Tā, piemēram, 17.gadsimta gleznotāja Jonasa Arnolda glezna parfimērus inspirējusi radīt smaržu ar nosaukumu "Prieka dārzs", kurā jaušamas jūras svaiguma, citrusaugļu, skujkoku un tulpju notis, savukārt Jana Vilema Pienemana "Vaterlo kauja" – smaržu "Vaterlo", kas ir šaujampulvera, dūmu, asiņu un sviedru sajaukums.

Viens no 16.gadsimta gleznotāja Martina Šafnera darbiem iedvesmojis smaržām, kas saucas "Mirres", bet kāds cits smaržām, kas saucas "Elle", kuras ir atbaidoši nepatīkamas, bet – kā uzsver Sandris Mūriņš, šīs smaržas nav jāuztver kā parfimērija, bet kā māksla, kas ir pilnīgi kas cits.

Neko nezinot par smaržu priekšvēsturi, Santa Kristiāna Krūze arī radījusi plašas emociju gammas piepildītus darbus, kuros ir gan dramatiskas, gan gaišas notis.

Līdz ar izstādi „Vēsturisko smaržu kolekcija” darbu sāk smaržu mākslas galerija „NĀSĪ”, kas būs eksperimentāla platforma, kurā smarža mijiedarbosies ar dažādiem mākslas veidiem.