Popularitātes uzplaukumu pasaulē turpina piedzīvot Ķīnas tiešsaistes iepirkšanās platforma „Temu”, kas par lētu cenu piedāvā miljoniem preču, metot izaicinājumu gigantam „Amazon”. Taču platformas virzienā arī vērsta kritika par dažādiem pārkāpumiem. Izmeklēšanu saistībā ar aizdomām par nepietiekamiem pasākumiem nelegālu produktu tirdzniecības novēršanai uzsākusi arī Eiropas Komisija.

Tiešsaistes iepirkšanās platforma „Temu” pieder Ķīnas uzņēmumam „PDD Holdings”, kas izveidota 2015.gadā. Lietotnei ir raksturīgas milzīgas atlaides, pārlūkošanas laikā tiek parādīti kuponi un platformā atrodamas visdažādākās preces. Panākumu pamatā ir iespēja patērētājiem piedāvāt lētas preces, taču tas tiek darīts uz garāka piegādes laika rēķina. Lieli līdzekļi tiek ieguldīti arī platformas reklāmās. Lūk, kā „Temu” platformas mērķus skaidro kompānijas „GlobalData Retail” analītiķis Nīls Sonders.

„Temu” izveidotājs ir viens no bagātākajiem cilvēkiem Ķīnā. Ārpus Ķīnas „Temu” pirmo reizi parādījās ASV un tas notika 2022.gada septembrī. Platforma ienākšanu ASV tirgū pamatoja ar vēlmi nodrošināt amerikāņiem lielāku piekļuvi Ķīnas produktiem. Kopš tā laika „Temu” ir piedzīvojis strauju izaugsmi ne tikai ASV, bet arī globālā līmenī. Platformas vidējais ikmēneša aktīvo lietotāju skaits Eiropas Savienībā veido aptuveni 92 miljonus. Savukārt ASV šī gada laikā platformas mobilā lietotne lejupielādēta teju 42 miljonus reižu un tā ir īpaši populāra Z paaudzes vidū, proti, to cilvēku, kuri dzimuši pēc 1995.gada. Gigantu „Amazon” uzņēmums gan vēl nav panācis. Cenšoties ierobežot „Temu” pieaugumu Savienotajās Valstīs, „Amazon” laidusi klajā savu „Amazon Haul” platformu, kas piedāvā daudzveidīgu lētu preču klāstu.

Šī gada rudenī „SEB bankas” uzdevumā kompānija „Norstat” Baltijas valstīs veica aptauju par e-komercijas popularitāti un pircēju paradumiem. Tajā secināts, ka Latvijā ik mēnesi internetveikalos iepērkas 46% Latvijas iedzīvotāju, un populārākais globālais interneta veikals pēdējā pusgada laikā bijis tieši „Temu”. Tajā pasūtījumus veikuši 47% respondentu.

Taču popularitāte nav vienīgais iemesls, kādēļ „Temu” izpelnās uzmanību. Platforma saņem arī kritiku. Šī gada sākumā Eiropas Rotaļlietu asociācija atklāja drošības riskus 95%(os) bērnu rotaļlietu, kas pārdodas „Temu”. Iebildumus par pretlikumīgu rīcību izteikusi arī Vācijas Patērētāju tiesību aizsardzības asociācija. Visbeidzot, Eiropas Komisija rudenī sākusi izmeklēšanu saskaņā ar Eiropas Savienības Digitālo pakalpojumu akta prasībām, kas liek pasaules lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem aizsargāt Eiropas patērētājus tiešsaistē. Izmeklēšana pret „Temu” sākta saistībā ar aizdomām par nepietiekamiem pasākumiem nelegālu produktu tirdzniecības novēršanai. Eiropas Komisija vēlas uzzināt vairāk par „Temu” ieviestajām sistēmām, lai ierobežotu nelegālo produktu tirdzniecību, kā arī par to, kā platforma ierobežo to atkārtotu parādīšanos.

„Temu” pārstāvji, atbildot uz Eiropas Komisijas izmeklēšanas uzsākšanu paziņojumā uzsvēra, ka platforma pilnībā sadarbosies ar regulatoriem, lai atbalstītu kopīgo mērķi izveidot drošu un uzticamu tirgu patērētājiem. Lai piedāvātu risinājumus un veiktu korekcijas, Eiropas Komisija devusi „Temu” laiku līdz decembra sākumam. Ja noteiktajā laikā izmaiņas nesekos, platformai draud liels naudas sods.