Drīzumā pirmizrādi piedzīvos Jāņa Ābeles dokumentālā filma ”Testaments”, kas no aizmirstības izcels dzejnieku un detektīvžanra aizsācēju latviešu literatūrā – Anatolu Imermani. Arī filma veidota kā detektīvs, jo tajā tiek dzītas pēdas sen mūžībā aizgājušā literāta pelnu urnai, lai izpildītu viņa pēdējo vēlēšanos, kas ir viena no dīvainākajām pēcnāves vēlmēm, kāda jebkad izteikta. Detektīvs filmā savijas ar stāstu par pretrunīgo Imermaņa personību, kā arī poētiskiem un erotiskiem motīviem.
Anatols Imermanis bija slavens ne tikai kā kriminālromānu rakstnieks, bet arī kā vētrains bohēmists, kura vājība bija sievietes. Ar viņu saistās dažādas leģendas, un viena no tām – ka viņa vēlme bijusi, lai pēc nāves viņa pelnus izkaisa Parīzes Sarkano lukturu rajonos, lai viņš vienmēr būtu skaistu meiteņu kompānijā.
Kad rakstnieks Jānis Joņevs šo leģendu pirms sešiem gadiem pastāstīja režisoram Jānim Ābelem, režisors tajā ieraudzīja iespēju filmai. Tikai tobrīd vēl nebija zināms, ka urna ir pazudusi un filma izvērtīsies kā detektīvs, kas ir īsti atbilstoši Imermanim, stāsta Jānis Ābele un Jānis Joņevs, kurš ir filmas scenārija autors.
Izmeklētājs filmā ir mūsdienu dzejnieks Aleksandrs Zapoļs, jo filmas autoriem šķitis, ka tieši viņš varētu labi saprast sarežģīto un pretrunīgo Imermaņa personību. Zapoļs noskaidro, ka pēc Imermaņa aiziešanas urna ar viņa pelniem stāvēja Rakstnieku savienības virtuvē, tad skapī, bet kur tā palika pēc tam – nav zināms.
Urnas meklējumos, Zapoļs iztaujā Imermaņa laikabiedrus, apmeklē viņa iecienītākās vietas, dodas pat pie ekstrasenses, līdz atskan kāds zvans, un meklējumi visbeidzot vainagojas ar panākumiem.
Kad urna atrasta, atliek izpildīt Imermaņa pēdējo vēlēšanos, bet arī tas, izrādās, nav tik vienkārši, jo Parīze vairāk nekā 20 gadus pēc viņa nāves ir pilnīgi citāda, nekā tā bija Imermaņa iztēlē, jo pats viņš Parīzi nekad redzējis nebija.
Detektīvs filmā cieši savijas ar ceļojumu dažādos laikos, arī ar humorīgām notīm, erotiku, kailumu un citātiem no Imermaņa dzejas.
Kas īsti bija kādreiz slavenais, tagad aizmirstais Anatols Imermanis? Disidents vai brīvdomātājs? Dendijs vai izvirtulis? Kādas pēdas no viņa vai vispār no jebkura cilvēka paliek pēc viņa nāves? – šie ir daži no jautājumiem, ko uzdod filma.
Jāņa Ābeles dokumentālā filma ”Testaments” pirmizrādi piedzīvos 21.oktobrī Rīgas starptautiskā kino festivāla konkursa programmā. Pēc tam to izrādīs kinoteātros Rīgā un citviet Latvijā.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X