Pārtikas cenu samazināšanai tiek izskatīti vairāki varianti. Lai gan nākamgad koalīcijas dienaskārtībā varētu parādīties jautājums par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšanu pamatproduktiem, paralēli tiek strādāts pie konkurences un eksporta veicināšanas. Savukārt Ekonomikas ministrija virzīs grozījumus Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumā, lai izskaustu nevienlīdzīgo attieksmi uzcenojumu piemērošanā.

Pēdējo piecu gadu laikā pārtikas cenas pieaugušas vidēji par 50 % - tas secināms Konkurences padomes pētījumā. Tajā pašā laikā redzams, ka vairāk nekā puse iedzīvotāju, plānojot pirkumus, izpēta un salīdzina dažādu veikalu akciju piedāvājumus bukletos, interneta vietnēs vai specializētos piedāvājumus. Tas nozīmē, ka akciju preces ir svarīgas lielai daļai pircēju. Tikmēr Konkurences padome secinājusi, ka preču akcijas cena kļuvusi par regulāro cenu. Tas notiek vairākās preču grupās, īpaši bezalkoholisko dzērienu segmentā.

Lielākā daļa no preču gala cenas veidojas mazumtirdzniecības posmā – tas attiecas gan uz rudzu maizi un baltmaizi, svaigo un kūpināto cūkgaļu, gan doktordesu un olām. Izvērtējot uzcenojuma atšķirības vietējai un importa produkcijai, konkurences uzraugs secinājis, ka pusē gadījumu trešdaļai no mazumtirdzniecības tīkliem ir novērojamas šīs cenu atšķirības.

Ko darīt, lai samazinātu cenas? Viena iespēja – samazinot vienas produktu vienības cenu.