Pagājušajā nedēļā Latvijas Radio ziņoja par platformā „Facebook” izplatītām viltus reklāmām, kas uzdodas par Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) ziņu portālu LSM.lv. Šīs reklāmas atdarina LSM vizuālo identitāti un rada maldīgu iespaidu, ka noklikšķinot uz reklāmas, lietotājs tiks novirzīts uz LSM ziņu vietnē publicētu rakstu. Patiesībā cilvēks nonāk kādā aizdomīgā, ar sabiedrisko mediju nesaistītā vietnē.

Šoreiz padziļināta izmanība pievērsta tieši „Facebook” lapām, kas izvieto maldinošās reklāmas. Lai gan šīs reklāmas izplata virkne apšaubāmu lapu ar nelielu sekotāju skaitu, izpētes gaitā atklājās, ka tās tiek publicētas arī no kontiem, kas pieder sabiedrībā zināmiem cilvēkiem ārvalstīs. Šo personu vidū ir, piemēram, indiešu uzņēmējs, divas amerikāņu rakstnieces, kā arī dziedātāja, populārs nīderlandiešu dziedātājs, un pat Nīderlandes parlamenta deputāts. Pašlaik ir apzinātas septiņas šādas sabiedrībā zināmu personu publiskās „Facebook” lapas, kuru kopējais sekotāju skaits pārsniedz 600000.

Sākotnēji pastāvēja aizdomas, ka šie varētu būt viltus profili, taču padziļināta izpēte apliecina pretējo. Vairāku mākslinieku oficiālajās mājaslapās norādītās „Facebook” saites ved tieši uz šīm lapām – tām pašām, no kurām tiek izvietotas viltus reklāmas. Dažas no šīm lapām publicē tikai tādas reklāmas, kas atdarina LSM ziņu portālu, savukārt citas izvieto arī līdzīgus maldinošus materiālus, kas uzdodas par medijiem Horvātijā, Serbijā, Igaunijā, Lietuvā un citviet.

Šie savstarpēji nesaistītie, sabiedrībā zināmo personu konti publicē vienas un tās pašas reklāmas, turklāt aptuveni vienā un tajā pašā laika periodā – sākot no jūnija vidus, un turpina to darīt arī pašreiz. Tas liecina par centralizētu un koordinētu darbības shēmu. Šie atklājumi liek uzdot jautājumu – kāpēc oficiālas, publiskām personām piederošas „Facebook” lapas no dažādām valstīm izplata šādu maldinošu saturu?