Skaties visus Laikmeta krustpunktā ierakstus šeit:


Vistrakākais šodien ir atrast to dzīvi, kas tev dod prieku un sagādā gandarījumu – man tas vienmēr ir bijis darbs, saka leģendāro "Likteņa līdumnieku" režisore Virdžīnija Lejiņa. Kāpēc tagad pamestajai Nārbuļu mājai nespēj bez asarām braukt garām, kā pie Uzvaras pieminekļa slepus filmēja klavieres, kāpēc vērts uz sevi paskatīties ar govs acīm un kādu grāmatu vajadzētu izlasīt katram politiķim, saruna ar Virdžīniju Lejiņu Laikmeta krustpunktā.

“Viņas lielas trumpis ir tas, ka viņa tic aktieriem. Mēs ar Ingu Alsiņu „Likteņa līdumniekos” nospēlējām tēlus no jaunības līdz sirmam vecumam. Svarīgi ir ticēt aktierim un iedot viņam spārnus.” Tā par mūsu raidījuma viešņu ir teicis aktieris Intars Rešetins-Pētersons. Latvijas Televīzijas seriālā „Likteņa līdumnieki” viņš bija Edgars Nārbulis. Viņa brālis Ūve, aktieris Ainārs Ančevskis teikto papildina ar šādu raksturojumu: “Viņa ir ļoti štengra un precīzi zina ko grib.”

No šiem citātiem jums jau būs nojausma, ka tiekamies ar režisori Virdžīniju Lejiņu, kuras radītie „Likteņa līdumnieki” pamatoti tiek saukti par visu laiku skatītāko un vērienīgāko televīzijas seriālu Latvijā. Bet Džīnai, kā viņu pazīst kolēģi un draugi, ir krietna virkne arī citu darbu, kuri ierindojami izcilību sarakstā.

Lai jau pašā sākumā samulsinātu intervējamo un “izsistu no sliedēm”, kā to mēdz darīt režisori ar aktieriem, nolasīšu dzejoli. Tas ir Virdžīnijas dzejolis, rakstīts 12 gadu vecumā:

Es nebūt nevienam nepārmetu,
Jo avots ciešanām es esmu pats.
Ar pacietību savas sāpes nesu.
Jo sāpes dalītas ir divkāršas.

Kā 12 gadus vecs bērns var uzrakstīt šādu dzejoli? Tur jau ir dzīves sāpes pieredzētas, vai daudz grāmatas lasītas, vai vienkārši jau 12 gados jūs bijāt mazs cilvēks ar lielām domām?

Virdžīnija Lejiņa: Man bija tā, ka 12 gadu vecumā es biju neprātīgi iemīlējusies savā klasesbiedrā…

Tā bija mīlestības dzeja?

Virdžīnija Lejiņa: Ne gluži, bet daļēji, bet katrā ziņā tas mani iedvesmoja radošam darbam un es tiešām ļoti daudz lasīju, es biju izlasījusi gandrīz visu latviešu dzeju un visus romānus. Visu, kas bija mājās, es biju visu „apēdusi” pilnīgi. Nu jā, tad es no kaut kā inspirējoties, vairs neatceros tieši no Aspazijas vai vēl kāda, es rakstīju dzeju, iesāku divus romānus. Protams, man apnika un beigās rakstīju, varbūt kādreiz turpināsies... Tā viņi, protams, nav turpinājušies, nu jā, tas ir tāds smieklīgi interesants laiks.

Džīna par rakstīšanu un dzejošanu es vaicāju tādēļ, ka no neoficiāliem avotiem, kā mēs žurnālistikā sakām, tieši dienu pirms mūsu sarunas uzzināju, ka Virdžīnija Lejiņa ir liela notikuma priekšā, tuvojas pašas sarakstītas grāmatas iznākšana. Un tās pirmajā lappusē būs Marģera Zariņa citāts: „Kur tas vējš aprakts un no kuras puses tas suns pūš? Labs jautājums.”

Par ko būs darbs? Man tie avoti minēja, ka velkot uz tādu sieviešu romānu, bet ar ļoti pamatīgu, dziļu domu. Vai taisnība maniem avotiem?

Virdžīnija Lejiņa: Nu vienīgais, ko es varu teikt, ka es nevaru apgalvot to romāna nākotni, jo tas viss tikai ir attiecību sākums ar izdevniecību.

Bet darbs ir padarīts?

Virdžīnija Lejiņa: Jā. Mana traģēdija ir tā, ka es nevaru likties mierā. Mana stihija, protams, būtu filmēšana, bet ja nav iespēju, man kaut ko jādara. Nu kas pieejams, vienīgais – rakstāmais. Lai gan, ja atsaucamies uz pašu sākumu, ko mēs runājām, es iestājos Filoloģijas fakultātē, es jau tikai par literatūru domāju. Neko citu. Bet sāku strādāt televīzijā, kad es biju trešā kursā, un tad es aizrāvos, protams, ar televīziju un nepabeidzu universitāti.

Bet tas darbs, Marģera Zariņa citāts pirmajā lappusē, uz ko tas mudina?

Virdžīnija Lejiņa: Skaidrs, ka tas ir sieviešu romāns, kādu gan es varētu uzrakstīt, faktiski jau par cilvēka… Es domāju, vistrakākais šodien ir atrast to dzīvi, kas tev dod prieku un sagādā gandarījumu. Mēs visi meklējam. Laimīgs tas, kuram var būt tāda profesija kā man. Brīnišķīgi, visu mūžu man nekas nebija cits jāmeklē, jo man visu laiku bija,

principā man liekas, ka atrast pašam sevi – tā varētu teikt. Atrast pašam sevi un tad, kad tu atrodi sevi, tad viss nostājas vietā. Tā nu tā varētu īsi pateikt.

(..)

Kādā nesenā intervijā lasīju šādus jūsu vārdus: "Komunisma ideja arī nebija slikta, to samaitāja izpildījums. Es neteiktu, ka tagad demokrātiju realizē labākajā veidā, bet to publiski paust ir ļoti nepopulāri. Man ļoti sāp sirds par to, ka pašlaik absolūti nekritiski pieņem visu, kas plūst no lielās pasaules, uzskatot to par kādu etalonu. Publiskajā telpā trūkst personību, kas saprot lietas un saka, ko domā, jo cilvēki baidās runāt, bet tieši tāpēc, ka cilvēki nesaka, ko domā, veidojas nepareiza sabiedriskā doma."

Kas ir tas, kas jums liekas, par ko vajadzētu runāt, vai par ko maz runā, vai kas tiek noklusēts?

Virdžīnija Lejiņa: Es domāju, ka pamatā jau tā demokrātijas ideja arī tiek pārprasta, jo es gribētu saprast, ko uzskata par demokrātiju - vai visatļautība? Tomēr tagad ne pret ko it kā nevar iebilst, jo tūlīt jau tev saka – demokrātija. Es viņu savādāk izprotu. Man liekas, ka ir kaut kā dīvaini… Es tagad braucu vilcienā lasīju, ir tāda brīnišķīga grāmatu, tāds Nučo Ordine ir sarakstījis “Nelietderīgā lietderīgums”. Man liekas, ka to vajadzētu izlasīt katram Saeimas loceklim un valdības loceklim. Es cenšos, cik vien var, protams, smieties par to, ko es nevaru labot un kas liekas absurdi, bet cik ilgi tu smiesies, kaut kādā brīdī tomēr paliek skumji. Un

īpaši mani uztrauc tas, ka nekādā vērtē nav cilvēka paša godaprāts, ja tā varētu teikt. Vairāk ir norādījumi, instrukcijas, ierobežojumi. Neuzticas cilvēkam, pieņemsim, tu esi priekšnieks -  dari! Tāpēc tu esi ielikts, lai pats zinātu, kas jādara, kā jāvada un tā tālāk. Ja viss notiek pēc priekšrakstiem, instrukcijām, tad jau faktiski jāsaka - tas mākslīgais intelekts pilnā sparā rit.

Un beigās tu klausies - tas, kas tagad gan ar šito dzelzceļu notiek. Simts piemērus var minēt, kur nesaproti, kā tāds absurds vispār varēja notikt. Man žēl, man ir ļoti žēl … mums būtu visas iespējas uzbūvēt brīnišķīgu valsti. Kur ir tie cilvēki, kas pielaiž kļūdas un kāpēc viņiem par to nav jāatbild? Tas ir diezgan skumji.

(..)

Ar šī brīža acīm vērojot, kā tagad redzam televīzijas seriālus - ļoti daudz montāžas, fragmenti, 1977. gadā veidotā televīzijas iestudējumā redzam vēl tā laika tehniskās iespējas, ka faktiski bija jāizveido epizode tāda, ka viņa tiek filmēta vienā garumā, kas varbūt bieži vien vēl sarežģītāk nekā pa fragmentiem.

Virdžīnija Lejiņa: Daudz sarežģītāk, starp citu. Es ienācu televīzijā, kad vēl kaut kādus pirmos gadus bija tāda diskusija sabiedrībā un presē - vai televīzijā ir māksla vai nav.

Nu tas arī tajā Silvijas Radzobes rakstā  izskan, ka daži varbūt pavīpsnā par to televīzijas teātri tolaik.

Virdžīnija Lejiņa: Bet tagad pat nestrīdas, skaidrs, ka nav. Bet tolaik viņa bija. Te var redzēt, bija veselus mākslinieku cehs, kādas dekorācijas taisīja, tērpus, visas gaismas.

Man šausmīgi patīk tā sajūta, tu ieej tukšā studijā: sākas jauns darbs, ir tukša studija, sākas ar uzbūvi, atnes dekorāciju, tad atnāk gaismotājs, saliek gaismas, atnāk operatori. Un tā viņš pamazām, pamazām viņš iegūst to savu… Kaut kāda milzīga burvība visā tajā bija, un tā bija tiešām māksla uztaisīt dekorāciju nevis tā, kā tagad ieiet, teiksim, īstā dzīvoklī, bet uztaisīt tādu dekorāciju, lai izskatās īsti, bet arī, teiksim, tāda abstraktā dekorācija arī bija ļoti interesanta.

Meklējumu bija ļoti daudz.

Džīna, Tu saki, ka tolaik tā bija, tā bija burvība un kā spēja pārveidot uzņemšanas paviljonu, bet no publikācijas presē un tas būs 78. gads, žurnāls "Liesma", es noprotu, ka arī tolaik bija tie apstākļi, gan filmēšanas grafiks, cik bija dots vienam režisoram, gan tehniskās iespējas bija salīdzinoši spiedīgas, vai tas temps bija milzīgs, kad bija jāpaspēj darbs veidot. 

Virdžīnija Lejiņa: Tā ir, bet tas ārkārtīgi iemācīja defektu pārvērst par efektu. Jo es vienmēr teicu: kinostudijā strādāt ir pēdējā izlaidība. Tur trīs dienas gaidi tādu gaismu, tad vēl kaut ko. Toreiz jau bija tā, ka, teiksim, man ir studija, rēķinājās ar to, ka aktieriem beidzas mēģinājums, tātad viņi var no trijiem līdz pieciem, pussešiem. Tad mūsu redakcijai bija laiks iedots. Nu jā, tev jāspēj tajā laikā izdarīt to, kas tev ir jāizdara. Nav variantu vienkārši.

(..)

Seriāls "Likteņa līdumnieki" man ir īpašs, ne tikai tādēļ, ka es esmu redzējis visas sērijas, bet arī tādēļ, ka Nārbuļu māja ir trīs četri kilometri pāri mežam blakus manai lauku mājai un Madonas novada Liezēres pagasts ir arī manu senču pagasts, un vai ik nedēļu es šobrīd braucu garām Nārbuļu mājai. Mājai, kur daudzas epizodes arī seriāla tapšanā tika filmētas.

Kā sākās Tavs stāsts ar "Likteņa līdumniekiem", kā radās doma ķerties pie šī pamatīgā darba?

Virdžīnija Lejiņa: Tai laikā ļoti daudz rādīja kinostudijas filmas, toreiz tā bija "Lauku Avīze", ar '" Lauku Avīzes" atbalstu. Un es uz ielas satika Evu Mārtužu un teicu, kāpēc nevarētu viņa atbalstīt arī kādu televīzijas filmu. Viņa teica, ka viņa parunās ar vadību. Bet man bija ideja… tajos pašos 12 slavenajos gados es izlasīju, mums mājās bija tāda Jāņa Sārta grāmata "Kur strauti runā", man ārprātīgi patika, mani jau tas nosaukums fascinēja. Tas bija stāsts par 20. gadu beigām Latvijas laukos, par to, kā pēc visiem kariem un Brīvības cīņām sāka uzplaukt lauku dzīve. Kā viņš rakstīja, ka brauc pa ceļu, visur redz spāres ceļam. Man ļoti, ļoti tas darbs patika, tur bija laba dramaturģija, un es gribēju to taisīt.

Un "Lauku Avīze" toreiz viņi piekrita atbalstīt, bet viņi gribēja savu. Un ieteica Kaijaku [Vladimiru]. Tā kā man nekāda lielā izvēle nebija, vienīgais noteikums, kas man bija, kad izlasīju, ka tur lielā mērā ir viss centrēts uz to ģimeni un uz to, kas apkārt. Es gribēju, lai būtu visa tā laika panorāma.

Bet daļēji jums tas izdevās. Pat lielā mērā.

Virdžīnija Lejiņa: Pilnīgi noteikti, jo bez tā es arī nemaz nebūtu filmējusi, jo man liekas, ka tieši tā vērtība ir tāda, ka mēs redzam, kāda ir pasaule, un tad arī tā dzīve lokāli pavisam savādāk skan. Un mēs neviens jau nevaram dzīvot ārpus tā, kas notiek pasaulē. 

Minēju, ka dzīvoju pāris kilometrus no šīs Nārbuļu mājas, no filmēšanas vietas, un man ir žēl noskatīties, kā šī māja iet postā, it īpaši pēdējos gados. Sižetā izskanēja, ka ir doma par kādu muzeju - nekas no tā nav realizējies, tik vien kā - un tas ir jauki, ka viņš kā tautas muzejs, cilvēki tur brauc, jauni un veci, arī tādi, kuri vēl nebija dzimuši, kad seriālu filmēja. Bet Nārbuļi iet postā, un šīs garās nezāles latvāņi jau ir pienākušas pie Nārbuļu sliekšņa.

Virdžīnija Lejiņa: Jā, es saku, ka es tur nespēju garām braukt, man jāraud ir. Un tā bija tāda dīvaina… Mēs rakstījām epizodi, kur aizsita logus, kur Mirga pamet to māju. Un kaut kā iznāca, ka dzīvē tas pats ar to māju notika. Tā kā mājai arī ir tāpat kā cilvēkam – savs mūžs. Viss ir tik relatīvi. Kad filmējām, man likās tas kalns tāds liels, tagad paskatos, kad nojauca to šķūni un klēti, viss viņš pazaudēja tādu…

Tur jau viss sāk arī aizaugt, ar krūmiem, brikšņiem. Zinu, ka jūsu kolēģei Dainai Dumpei ir bijusi doma sapulcināt "Likteņa līdumnieku" ļaudis atkal kopā un satikties, bet es arī saprotu, ka tā īsti atsaucība nav no šo māju īpašniekiem vai saimniekiem, ne viņi kaut ko tagad dara, ne viņi īpaši grib, lai kaut kas tur notiktu.

Virdžīnija Lejiņa: Jā, tā bija, tad kad viņi pārtvēra, tad viņi pirmo tur nocirta mežu un laikam ar to arī interese beidzās. Nezinu, ir grūti pieņemt to, ka nekas nestāv uz vietas, viss nāk un aiziet tālumā, tā tas ir.

Bet Džīna, es saprotu vienus krietnus gadus pēc seriāla tapšanas turpat burtiski pāri ceļam bija arī jūsu un Jāņa [rakstnieks Jānis Lejiņš] lauku māja.

Virdžīnija Lejiņa: Jā, toreiz viņa bija pagasta īpašumā, mēs viņu privatizējām, bet es nespēju tur dzīvot.

Jo katru dienu bija jāskatās uz Nārbuļiem...

Virdžīnija Lejiņa: Jā, es vienkārši nevarēju, tas bija pāri maniem spēkiem, jo es katru darbu neuztveru kā darbu. Es tajā ielieku visu sirdi. Priekš manis tas ir dzīvs, priekš manis tā nav filma, tie ir dzīvu cilvēku mūži, mājas, tas ir kā pa dzīvu miesu…

(..)

Raidījumā izskanēja tikai maza daļa no tiem darbiem, kas gadu garumā ir veikti. Tas, ko es ik pa brīdim saklausu sarunā, ka Džīna saka, ka viņa ir gatava turpināt radīt un darīt. Bet mēs dzīvojam tādā laikā, kad bez tās naudas nekur. Kad ir šie konkursi un ir liela iespēja tur arī netikt pa tām durvīm iekšā. Un tas ir tas, ko es šeit, studijā, sajūtu gaisā. Džīna būtu gatava darīt un filmēt, ja vien būtu iespēja, ja vien televīzijā aicinātu.

Virdžīnija Lejiņa: Jā, nu neizskatās, ka viņi ilgojas pēc manis.

Varbūt cerība, ka jaunais medijs, varbūt tur būs ļaudis, kas palūkosies un novērtēs, ko Virdžīnija Lejiņa līdz šim ir darījusi.

Virdžīnija Lejiņa: Negribu sev dot lieku cerību, bet es tāpat kārpos un kaut ko daru. Man gribētos nobeigt ar vienu tautasdziesmas rindiņu, kāpēc man liekās, ka mums ir ļoti svarīgi pievērsties savai vēsturei, jo tikai tie cilvēki, kas zina, kas viņiem aiz muguras ir, viņiem ir spēks iet uz priekšu. Tā kā naudas ir maz, es uzskatu, ka nevajag niekoties, vajag tiešām ķerties pie pamatīgām tēmām, jo vēsture mums ir tik bagāta un tik maz apzināta. Lai būtu tāda laba pašapziņa, es citēšu tautasdziesmu: "Ne mušiņas bērniņš biju,/ Pieniņā nenoslīku,/ Lielu ļaužu, gudra tēva,/ No diženas māmuliņas." 

Vai nav skaisti - ne mušiņas bērniņš biju.