7. jūnijā Mazajā ģildē pasaules pirmatskaņojumu koncertā piedzīvos sitaminstrumentu spēles lietpratēja Riharda Zaļupes jaundarbs „KOSHI”. Guntaram Freibergam rakstītās variācijas apskaņotai marimbai veltīta visa programmas pirmā daļa.

"Vienmēr esmu ļoti sarežģīti rakstījis pats sev. Šoreiz esmu no tā izvairījies," iepazīstinot ar skaņdarbu, stāsta Rihards Zaļupe.

Lielu nozīmi Riharda Zaļupes dzīvē ieņem komponēšana un aranžēšana, radīti vairāki skaņdarbi sitaminstrumentiem, marimbai, klavierēm, orķestriem, koriem u.c. Viņš daudz strādā kinomūzikas žanrā, sadarbojoties ar dažādiem režisoriem.

"Šobrīd jūtu sevi vairāk kompozīcijā. Pirms aptuveni pieciem gadiem gribēju nolikt malā sitaminstrumentu spēli. Tas ir normāli. Pirms 15 gadiem man likās, ka es nerakstīšu neko, jo tas ir garlaicīgi un priekš kam. Man ir tikai jāspēlē, jākoncentrējas spēlēšanai. Un tad vienā mirklī es attapos, ka man ir jau ir sava mazā studijā un es pavadu daudz vairāk laika studijā, un man tas patīk daudz vairāk nekā pat spēlēt," stāsta Rihards Zaļupe. "Atnāca Covid, manuprāt, viens no brīnišķīgākajiem laikiem vispār, kāds cilvēcei varēja būt daudziem cilvēkiem. Protams, nerunāšu par slimību kā tādu. Tīri apziņas kontekstā, kad viss apstājās, es sēdēju mājās studijā, rakstīju mūziku un sapratu, ka man neprasās vairs spēlēšana orķestrī, neprasās arī katru vakaru spēles kaut kur. Jā, es aizgāju no simfoniskā orķestra, kurā es biju pavadījis 15 gadus, un es pilnīgi veltīju sevi filmu mūzikai."

Šobrīd vidēji top mūzika 5 - 6 pilnmetrāžas filmām gadā. Tas prasa nopietni strādāt, komponista darba režīms ir apmēram astoņas stundas dienā. Pēc intensīvākiem radošiem brīžiem viņš pievēršas kādiem mājas darbiem, zāles pļaušanai vai cenšas pilnveidoties sfērās ārpus mūzikās.

Rihards Zaļupe izvēlējās būt par mūziķi, jo mūzika ir sirdslieta jau kopš bērnības, lai arī patīk darīt daudz citas lietas.

"Es ļoti ceru, ka man izdosies ieprogrammēt savu apziņu un prātu nedzīties pēc panākumiem tādā ziņā, ka nedzīties pēc kaut kādiem pabeigtiem skaņdarbiem. Tagad es pabeidzu skaņdarbu - o, esmu priecīgs un laimīgs, bet izbaudīt to procesu kā tādu. 

Tieši tas radīšanas process. Tas pats process, kas šeit runājoties. Ja mēs varam runāt un mums pazūd laiks, un tu saproti, ka vienā mirklī pagājušas astoņas stundas, un kur palika tas laiks. Tas nozīmē, ka esi pareizajā vietā, tad tas ir bijis pa īstam," stāsta Rihards Zaļupe.

"(..) Es gribu tiešām, ka es arī savos 60 gados, ja man būs lemts dzīvot, varēšu iet uz savu studiju un priecāties par katru pavadīto mirkli tur. Tas ir, es domāju, ļoti liels darbs ar prātu, kā tu sevi nostādi tajā mirklī. Es zinu cilvēkus, kas konstanti dzīvo šādā stāvoklī, un tas ir vienkārši fantastiski. Katram novēlētu savā jomā, ko viņi dara, priecāties par dzīvi."

2019. gadā Rihards ieguvis nacionālo kinobalvu „Lielais Kristaps”  kategorijā „Labākais komponists” par mūziku filmai „1906”. 2021. gadā mūzika seriālam „Nebaidies ne no kā” nominēta Holivudas vizuālo mediju mūzikas balvai kategorijā „Galvenā tēma seriālam svešvalodā”.