Dzīvot pavirši nedrīkst. To saka mūsu šī vakara viešņa Monopolā, maina savu ikdienu un pieraksta šo laiku dienasgrāmatu. Sociālantropoloģe, rakstniece, un fotogrāfe Elīna Kursīte.
Šobrīd Elīna Kursīte kopā ar Sarmīti Kolāti raksta grāmatu par rasolu. Elīna Kursīte gan to dēvē par rosolu
"Tagad pareizi ir rasols ar a, savukārt es teiktu, ka tas ir absolūti nepareizi, un es saku rosols, jo kādreiz rosolā vienmēr klāt bija bietes un viņš bija rozā krāsā. Tas 'ros' ir kā rozā," atzīst Elīna Kursīte.
"Rosoli ir ļoti dažādi. Mēs esam piefiksējušas 20 - 30 receptes. Protams, ir vēl vairākas. Mēs braucam pie cilvēkiem, kopā ar viņu gatavojam šo rosolu, lai saprastu, kā tu ko taisi, kāpēc taisi un arī par pašu cilvēku 'nopratinām' šo un to," par projektu stāsta Elīna Kursīte.
"Es, piemēram, vairāk nespēju uztaisīt rosolu bez kaperiem. Kādreiz kaperi bija pilnīgi katrā rosolā. Un vēžu kājiņas bija. Viss bija. Tas, kā tagad taisām, klasiski, ko var nopirkt veikalā, ko mēs saprotam, kas ir rosols, tas ir ļoti kaut kas attāls, kas bija rosolā sākumā. Bez nēģiem, bez zuša rosols bija nožēlojami kādreiz. Tas nebija rosols."
"Es, braucot pie cilvēkiem, uzlaboju savu personīgo rosolu. Es tagad noteikti lieku kaperus, lieku siļķi klāt. Protams, vēl joprojām nelieku burkānus klāt, jo tas gan ir grēks.
Man ļoti patīk rosols. Gastronomiskās cīņas par viņu bijušas vienmēr - par vārdu, par to, vai tur jābūt āboliem, vai nav jābūt āboliem. Ļoti interesants ēdiens," vērtē Elīna Kursīte, kura ir pārliecināta, ka rosols, protams, ir latviešu ēdiens.
Bet nākamo grāmatu gribētu rakstīt par jaunajiem muižniekiem.
"Par tiem pilnīgi nenormālajiem cilvēkiem, kas ir nopirkuši praktiski sabrukušas muižas un grib viņas atjaunot un dzīvot tur, un velta tam savu dzīvi," atklāj Elīna Kursīte.
Fotogrāfe un sociālantropoloģe Elīna Kursīte ieguvusi bakalaura grādu komunikācijas zinātnēs Latvijas Universitātē, bet maģistra grādu sociālajā antropoloģijā – Rīgas Stradiņa universitātē. Elīnas profesionālās izaugsmes ceļi šobrīd turpinās Latvijas Universitātē – viņa raksta disertāciju par 80. un 90. gadu ēdieniem un to praksēm
Elīnas ir izveidojusi vairākas personālizstādes. Kā piemēru var minēt 2019.gada izstādi "Vidzemes dzīvie atmiņu stāsti", kas bija apskatāma Naukšēnu Cilvēkmuzejā. Šī projekta ietvaros Elīna apciemoja Naukšēnu novada iedzīvotājus, lai iemūžinātu viņus fotogrāfijās un uzklausītu viņu atmiņu stāstus.
Elīna ir arī trīs grāmatu - "Latvijas pierobežas pēdējie mohikāņi", "Latgales pēdējie mohikāņi" un "Nākamā pietura - Mājas"- līdzautore. Arī visas šīs grāmatas saistītas ar ekspedīcijām, kurās Elīna devusies.
Pati Elīna sevi raksturo kā ļoti zinātkāru – tas atspoguļojas arī iepriekšminētajā; Elīnas darbi gan viņai, gan pārējai pasaulei atver durvis uz vēl nezināmo, neizpētīto, un ļauj vērtīgus stāstus sadzirdēt un saredzēt plašākai publikai.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (2)
Nevis «optimists» bet «optimiste».
Dziesm jā- stils kā NixMatvejevam, gandrīz vai pat MārtinBrauniska, bet balss skaidr Igōistiska, nesajauktu ar Niku. Bet- kā Elīn saprōt KAS jādzied līdz? Igō dikcij ne vienmēr saprast. Bet lab ja šī dziedot slikti, tad šo dziesm var aurot jelkā. Ja vēl Elīn prastu rīkles dziedāšan- tad šī dziesm pašā reizē.
Ak Naukšēnōs ir CilvēkMūzejs? Tam jabūt tikpat svarīgam kā PasakMūzejam Džūxtē & BijbelMūzejam Alūxnē, un- neesu bijs visos 3, bet ceru reiz dzīvē nokljūt.
Tas gan- apraxtam pie fotōbildēm jabūt, un gleznas nosaukumam arī, nevis «***»- kā tas nereti bij 80-os izst.zālē «Latvij», tad pat ārkafūzī izdzertais als neuzlaboj beznosaukumBildSkatījumu.
Rosols & rōzā jo „kādreiz bij bietes” lai paliek Elīnas jaunLaiku pseidōVersij- galuGalā folklōra izplatās, apaug & pārveidojās. Tas bij vinegrec ne rosols. Man «paccoл» paliek krievu cilmes. Kas tik viss nebij „kādreiz”. Ta- kāpēc vairs nav, un kāpēc- ne arī burkāni? Cik pavāru tik recepšu & tradīciju.
Kaut kur kladēs esu izmētājs latvju īpatnībs, bet ja jāatceras kas no tām jau būtu tradīcij, tad- laikam pat vēl neesu pieraxtijs- staipīt līdz ūdensPudeles un pat nolikt priekšā uz skatuves grīdas kamēr uzstājies. Snezin vai tas nāk no ārzemēm, neesu tur bijs, bet latvji arī daudzina «dzert daudz ūdens» nezkapēc, kaut kafij & šampis daudz gardāki. Reiz uzaugām bez šī jaunmodīgā ŪdensPudelKulta un- nekas. Vēl –lapu pūtēji, turklāt latvji ar tiem dzen lapas augšup kalnā. Reiz dzirdēj ka Igaunijā tie aizliegti dēļ troxna, pabrīnjos vai tas nav igunisx jox, jo nezvai šie vispār aizdomātos lapas pūst, tikpat kā mēs aizliegtu Daugavā ķert haizivis. Latvji ir aizkustinoš iracionāl, kaut daudzmaz tādi ir visa civlizācij. Man likās ka šos lapu pūtējus kādi izdomāj & uzražoj lai pārdotu tieš latvjiem, sak- tur ir Tāda Tauta!- tiem pat SniegKausējamoKombainu reiz pārdevām!:D Pēc tam secināj ka neesot izdevīgi kausēt sniegu, izrādās- tas pavasarī turklāt nokūst pats. Kombainu derētu ielikt MotōrMūzejā vai izveidot Latvju Iracionālisma Mūzeju.
Ā, vēl: latvji sniegu no trotuāra met uz brauktuves, kaut turpat otrā pusē ir zālājs. KatrZiem par šito brīnos.
Nevaru izprātot kas baltā galdautā Tāds kas Elīnu kaitināj & pieTam „nenormāl”? Vai tas: a) šai atgādin balto karog- padošanos naidniekam? Bet- t.i. galdauc glīts; b) pārāk žilbina pavsarSaulē? Uzliec vairāk lietas pāri; c) nereti aplīst ar kafij utml smērējās? Cilvēkiem dažādas īpatnas nepatikas, Elīnai savas specifikas. TālivaldTālbergu kaitina Lieldienās zaķi & olas jo tie nomācot AugšCelsmes vēsti, bet šis nezkapēc nekurn par eglēm Kristus DzimšanSvētkos. Man Jāņi ir gada Nekādākie „svētki”, ugunskuri šķiet lieki gaisa sildītāji.
„Ja neprotam bez baltā galdauta” un bez visa cita kas mūs „nenormāl kaitina”- olām zaķiem šūpolēm, alus siera vainagiem ugunskuriem, pat tautastērpiem, svecēm lāpām, salūtiem, eglēm piparkūkām karstvīna zirnjiem utt svinēt Lieldienas, Jānus, DziesmSvētkus, visus ValscSvētkus, ZiemSvētkus jaungadus uc, nu tad lai iet ar šie atribūti. Bet- kas tiem vainas? Neliec uzsvaru sev sirdī uz atribūtiem, bet tie ir smuk- priecē sirdi.
Šopavsar braukdams ar felli ieraudzīju vēlVienu smukāko vietu virs zemes «Stūrīšus» pie MācītājMuižs & leprozōrij. +vēl 99 vietas Kurzemē. Pēc Kokneses, kurā vienvasar ganīju govis. Vai kā šīs ietrakoj PillMēnesī visu postīdamas! Laikam kādu dambi pārrāva & applūda smukais VīgantParx.
Ko Ingus tik viegli gaisīgu ēd pārraidēs tā ka knapi sadzirdams? Tik klusi var norīt tikai oblāti vīnā mērktu. Aktiers AndrBērziš gan kādā Tv-celjojumā nupat nez ko gardu noēdies steidza runnāt vēl nebeigdams skalji čāpstināt & sūkāt zobus. BetNu lab- barbars Bērziš & mākonīts Ingus ir pretstati.
Ak Tādas jums novadu domstarpībs par gultām? Elīn ir kaprīza bet tomēr nezKā celjo. Kādai centriskRunājošai studentei likās smieklīg kā šās istabBiedre izteic vārdu «gulta» savā izloxnē. Reiz šīs sastrīdējās un pirmā nolamāj otro: «Tu! GULTA!!»
Tā ir, mēdzu citēt Zālamanu≈ ”nesēdi ar nelgām, bet saejies ar gudrajiem- tad arī pats zinīgs palixi!” Yo!
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X