Dzīvojot Eiropas Savienībā, bieži dzirdam tādus vārdus, kā cilvēku līdztiesība, vienlīdzība un diskriminācijas izskaušana. Tomēr Indijā visas šis demokrātiskās vērtības tiek pārkāptas jau gadu simtiem pastāvošā dzīvesveida, precīzāk, varnu/ kastu sistēmas dēļ.

Indija ir lielākā demokrātija pasaulē, tomēr cilvēki tur dzīvo pēc noteikta dalījuma grupās, kas, pēc daudzu vēsturnieku domām, radās pirms 3000 gadiem. Varnu/ kastu sistēma ir tik sena, ka pāris vārdos izskaidrot to, kas tā ir un kāpēc tā vēl joprojām ietekmē Indijas sabiedrību, ir grūti.

Ir vairākas varnu/ kastu sistēmas rašanās teorijas. Piemēram, tradicionālā teorija nosaka, ka sistēmai ir dievišķā izcelsme – visi cilvēki radās no Bramhas, dievības ar četrām galvām, četrām rokām, ķermeņa un kājām. Piederību varnai un kastai noteica tas, no kuras ķermeņa daļas ir nākuši cilvēka senči.

Rasu teorija nosaka, ka sistēma radās pēc ariju, Centrālāzijas tautas, ierašanās Indijā. Ariji pakļāva Indijas iedzīvotājus, nosakot viņiem zemākas kastas. Jāpiebilst, ka nav viennozīmīgu pierādījumu, ka ariji kādreiz vispār ir bijuši Indijā. Pastāv arī reinkarnācijas teorija. Tā nosaka, ka cilvēks dzimst noteiktā kastā savu darbību iepriekšējā dzīvē dēļ. Politiskās teorijas piekritēji apgalvo, ka šo sistēmu radīja turīgākie cilvēki, lai pakļautu nabadzīgākos. Sistēma ir, ja drīkst tā teikt, instruments, lai ekspluatētu zemākas kastas piederīgos.

Šai teorijai atbilst arī tas, ka Lielbritānija okupācijas laikā izmantoja varnu/ kastu sistēmu, lai pakļautu Indijas iedzīvotājus un noturētu viņus stingros grožos.

Starp varnam un kastām pastāv noteiktas atšķirības. Varna nozīmē "krāsa", tāpēc varna ir saistīta ar cilvēka rasi un nodarbošanos. Taču kasta nozīmē “piedzimšana” un ir saistīta ar cilvēka dzimšanu noteiktā kastā. Tādēļ varnas atsevišķos gadījumos cilvēks var mainīt, bet kastu ne. Varnas ir tikai četras, taču ir zināms, ka pastāv 3000 kastu un 25 000 apakškastu.

Šī sistēma liek cilvēkiem dzīvot noteiktā hierarhijā, kas rada lielāko diskrimināciju arī mūsdienās. Pēc tradicionālās teorijas, kas arī ir populārākā Indijas sabiedrībā, hierarhijas augšgalā ir brahmaņi, kas nāca no Brahmas galvas. Viņi tradicionāli ir bijuši priesteri. Kšatriji jeb karavīri un valdnieki nāca no Brahmas rokām. Vaišjas jeb tirgotāji tika radīti no viņa augšstilbiem. Apakšā ir šudras, kas radās no dievības kājām. Šudras ir bijuši lētais darbaspēks. Pastāv arī nepieskaramo šķira jeb daliti, kas nav pieskaitāmi nevienai no varnām vai kastām – nabadzīgākie cilvēki, kuriem nav gandrīz nekādu tiesību. Viņi veica visu netīrāko un smagāko darbu.

Dalitu nosaukums “nepieskaramie” radās, jo viņu klātbūtne tika uzskatīta par netīru un aptraipošu - augstāku kastu piederīgie steidzās nomazgāties, ja uz viņiem krita dalita ēna.

Kastu sistēmai ir negatīvās sekas arī mūsdienu Indijā, piemēram, ekonomiskās un intelektuālās attīstības kavēšana, liekot indivīdiem darboties tikai vienā, noteiktā profesijā. Otrkārt, daudzas politiskās partijas pārstāv noteiktu kastu intereses, bieži vien neievērojot citu kastu vēlmes. Tas noved pie sava veida politiskā monopola, kad uzvaru gūst kāda partija. Un, protams, starpkastu konflikti un naidīgums.

Spēcīga diskriminācija un cilvēku apspiešana Indijā valdīja līdz pat 1947. gadam, kad Indija ieguva neatkarību, un 1950. gadam, kad tika pieņemta jaunā konstitūcija, kas aizliedza diskrimināciju uz kastu pamata. Dalitu statuss tika aizliegts un uz papīra tas vairs nepastāv. Konstitūcijā uzsvērts, ka nevienu pilsoni nedrīkst pakļaut diskriminācijai reliģijas, rases, kastas, dzimuma vai dzimšanas vietas dēļ. Tomēr arī šobrīd varnu/ kastu sistēma pastāv un ietekmē cilvēku dzīvi. Piemēram, cilvēku piederību konkrētai kastai joprojām var noteikt pēc viņa uzvārda.

Jaunā konstitūcija ir pieņemta jau vairāk nekā pirms 70 gadiem, tomēr vai jaunāko paaudžu attieksme pret varnu/ kastu sistēmu atšķiras no vecāko paaudžu uzskatiem? Šo jautājumu uzdevām Latvijā dzīvojušam interneta satura veidotājam un studentam, indietim Gokulam.

Raidījumu veido arī Latvijas Ārpolitikas institūta pētnieces Justīne Elferte un Albīne Hlopņicka.