No sākotnēji nepilniem sešiem miljardiem eiro līdz gandrīz 24 miljardiem eiro – aptuveni tik daudz Baltijas valstīs izmaksās vērienīgais dzelzceļa projekts "Rail Baltica". Tā pirmdien paziņoja projekta vadība. Projekta sadārdzinājums ir tik vērienīgs, ka līdz 2030. gadam plānots īstenot tikai projekta pirmo kārtu – divsliežu ceļa vietā pamatā izbūvējot viensliežu ceļu.

"Rail Baltica" atbildīgie ir paziņojuši, cik trīs Baltijas valstīs projekts izmaksās. Pieaugums pat ir lielāks nekā četras reizes. No 5,8 miljardiem eiro, kas bija aprēķināti 2017. gadā, tagad lēš, ka tas maksās 23,8 miljardus eiro. Lielākoties izmaksas pieaugušas cenu pieauguma dēļ, taču izveidojies arī izmaksu pārrēķins – atbildīgie pirmdien atzina, ka 2017. gadā bija neprecīzi aprēķinātas projekta izmaksas.

Uzņēmuma "RB Rail" vadītājs Marko Kivila skaidroja: "Lielā daļā izmaksu pieaugums ir bijis dabiskā progresijā pamatots ar jaunajiem datiem, kas kļuva pieejami, un apjoma palielināšanos. Bet arī milzīga daļa no projekta izmaksu pieauguma ir saistīta ar hiperinflāciju, ko mēs redzējām Baltijas valstīs aizvadītajos divos gados, īpaši pēc kovida."

Ņemot vērā pārāk lielās izmaksas, atbildīgie nolēmuši, ka līdz 2030. gadam īstenos tikai daļu no paredzētā, primāri izveidojot ātrgaitas līnijas koridoru starp Polijas robežu un Tallinu.