Latvijas Radio lietotnes logo


Līdz 2030. gadam pasaulē varētu pietrūkt pat 44 miljoni skolotāju. Tā secināts UNESCO Globālajā ziņojumā par skolotājiem. Lai gan lielākais pedagogu trūkums novērojams Subsahāras Āfrikā, ziņojums apliecina, ka tā tomēr ir globāla problēma. Daudz pedagogu izvēlas pamest profesiju, pieaug vidējais skolotāju vecums, kā arī to ietekmē demogrāfiskās pārmaiņas. Turklāt sabiedrībā ar gadiem ir pasliktinājies arī skolotāja prestižs. 

Piecu gadu laikā pasaule var nonākt situācijā, kurā trūkst 44 miljoni pamatskolas un vidusskolas skolotāju. Prognozes rāda, ka līdz 2030. gadam tikai četrās no desmit valstīm būs pietiekami daudz skolotāju, lai nodrošinātu vispārējo pamatizglītību, bet vidējās izglītības līmenī rādītājs būs vēl zemāks – mazāk par vienu no piecām valstīm.

Ar skolotāju trūkumu saskaras valstis gan ar zemiem, gan augstiem ienākumiem. Vislielākais pedagogu trūkums gan ir Subsahāras Āfrikā, kur būs vajadzīgi vismaz 15 miljoni skolotāju.

UNESCO Izglītības sektora pārstāvis Karloss Vargass uzsver, ka skolotāji ir izšķiroši svarīgi izglītībai, taču to trūkums pasaulē joprojām pastāv, un tas ietekmē izglītības sistēmas, palielinot skolotāju darba slodzi un pasliktinot darba apstākļus, kas savukārt apdraud izglītības kvalitāti.