Šoreiz Piespēlē rūc motori un smaržo pēc degvielas, jo runājam par Dakāras ralliju, kas gada sākumā notika Saūda Arābijā.

Raidījumu sākam ar šīs nedēļas īso sporta notikumu apskatu, izvēloties dažus svarīgus notikumus Latvijas un pasaules sportā, ko izcelt:

  • Nosaukts galīgais Latvijas Olimpiskās delegācijas sastāvs - 57 sportisti 11 sporta veidos, bet rubrika “Nedēļas cirka izrāde”, acīmredzami, vēl negrib no mums atvadīties - slēpošanas skandāli;
  • Iepriekšējo nedēļu “cirka izrāde” noslēgusies - Novākam Džokovičam atkārtoti tika anulēta vīza, ko viņš apstrīdēja tiesā, taču tur zaudēja un tika deportēts no valsts. Neskatoties uz to sācies „Australian Open” – Anastasija Sevastova zaudēja jau pirmajā kārtā, Aļona Ostapenko tika līdz trešajai.
  • Mairis Briedis joprojām turpina “izaicināt” ASV izklaides industrijas pārstāvi Džeiku Polu, šoreiz viņam dziedot “Daudz laimes dzimšanas dienā!”, un vienlaikus piesolot no 10 līdz 20 miljoniem dolāru;
  • Latvijas hokeja izlases pretinieki Pekinā sāk nosaukt sastāvus - slovāki nosaukuši solīdu sastāvu, bet ar to noteikti var cīnīties.

Rubrikā „Vēstures stūrītis” par to, kā radās Dakāras rallijs: ideja par ralliju radās Tjerī Sabīnam 1977. gadā, bet pirmās sacensības notika 1979. gadā. Sabīns 1976. gadā bija pazudis tuksnesī cita rallija laikā, vienlaikus nolemjot, ka tuksnesis vispār ir forša vieta, kur pārbaudīt spēkus un sacensties. Rallija dibinātājs gāja bojā 1986. gadā, kad helikopters pēkšņas smilšu vētras laikā ietriecās kāpās.

Rallijs jau kopš tā pirmsākumiem notiek trijās grupās – motocikliem, kravas automašīnām un vieglajām automašīnām bet tagad klases sadalītas smalkāk. Gadu gaitā mainījušās starta vietas, rallijam visbiežāk startējot oriģinālajā starta vietā Parīzē, bet ir bijuši starti arī no Lisabonas, Marseļas un Barselonas.

Atsevišķos gadījumos atšķīrusies arī finiša vieta - 1992. gadā finišs bija Keiptaunā, lai cīnītos ar sarūkošo popularitāti un dalībnieku skaitu. 1997. gadā rallijs startēja Dakārā, devās uz Nigēras pilsētu Agadezu un tad griezās atpakaļ uz Dakāru. 2000. gadā rallijs veda no Dakāras uz Kairu, bet 4. posmu Nigērā atcēla terorisma draudu dēļ, dalībniekus no Nigēras ar lidmašīnām transportējot uz Lībiju, kur sacensības atsākās. Tas rallijs tika pārplānots, lai nebūtu jābrauc caur Mauritāniju, kur gadu iepriekš bruņotas bandas vienā gandrīz 500 kilometrus garā ātrumposmā aplaupīja 50 dalībniekus.

2001. gadā pēdējoreiz tika izmantots oriģinālais Parīze-Dakāra maršruts, toreiz vieglo auto klasē uzvarot Jutai Klainšmitei, kura sekmīgi startēja arī pēc tam, bet 2003. gadā finišs bija Šārmelšeihā, Ēģiptē.

2008. gada rallijs tika atcelts, bažījoties par drošības situāciju - tā, protams, nebija pirmā reize, bet 2007. gada nogalē Mauritānijā tika nogalināti pie franču tūristi, tāpēc nedrošās situācijas dēļ ralliju atcēla, bet 2009. gadā tas jau nonāca Dienvidamerikā. Uzbrucēji Mauritānijā tika saistīti ar teroristu tīklu "Al-Qaeda", un atcelt ralliju ieteica Francijas valdība. Kopš 2020. gada rallijs notiek Saūda Arābijā.  

Latvijas pārstāvji Dakārā visai regulāri startēja kopš 2004. gada. Vislabāk veicās motociklu braucējam Jānim Vinteram, kurš 2007. gadā, pēdējoreiz Āfrikā, bija sestais un uzvarēja divos posmos. Viņš jau pirms tam finišēja desmitniekā un vienā no rallijiem izstājās pēdējos posmos, atrodoties sešiniekā. Automobiļu klasē braukuši Māris Saukāns, Jānis Naglis un citi, bet viszināmākais ir Andris Dambis ar savām konstruētajām "OSCar" mašīnām

Lielajās intervijās šonedēļ divi Latvijas pārstāvji šī gada Dakārā – Oļegs Uperenko un Didzis Zariņš.

Rubrikā “Kas lācītim vēderā?” šoreiz Māris paviesojās Ogrē pie Andra Dambja, lai atcerētos vecos labos laikus Dakārā ar viņa konstruētajām „Oscar” mašīnām.