Raidījumā Pievienotā vērtība šoreiz par dzīvošanu ilgi un zaļi. Ilgtspēja un zaļais kurss vairs nav tikai smuki vārdi, bet neizbēgama, daži pat saka – jaunā ekonomiskā kārtība, kurai, gribot vai negribot, nākas pielāgoties un, ja kādam tas nozīmē zaudējumus, tad citiem jaunas iespējas.

Kā ierasts ielūkojamies arī norisēs Baltijas biržā un sīkāk analizējam kādu konkrētu uzņēmumu, lai saprastu ir vērts vai nē tādā ieguldīt savu naudu. Bet visupirms īsi par aktualitātēm.

“Nu gan mēs padzīvosim zaļi,” teica Emīls filmā “Emīla nedarbi”.

Šobrīd dažādās toņkārtās un emociju gammās šo spārnoto frāzi loka gan uzņēmēji, gan politiķi, jo tādi vārdi, kā ilgtspēja un zaļais kurss vairs nav tikai modīgi vārdi bez satura. Tā atzina Edvards Kušners, Latvijas Bankas padomnieks, ilgtspējas virziena vadītājs, diskusijā Uzņēmēju dienās Zemgalē.

Kamēr šie vārdi skanēja atsevišķu politiķu runās, varbūt tika ierakstīti kādā dokumentā, tiem pakaļ neviens īpaši nelēkāja, jo redzēja, ka darbi ar vārdiem nesaskan, taču tagad sāk par to runāt tie, kam ir nauda, un seko praktiska rīcība - skaidro Kušners.

Kā zināms, ekonomikas atveseļošanas potes Eiropas Savienībā (ES) cieši saistītas ar zaļiem un ilgtspējīgiem mērķiem, aizvadītajā nedēļā Eiropas Savienības parlamentā tika panākta arī vienošanās par Eiropas Klimata aktu, kas paredz līdz 2050. gadam ES panākt klimata neitralitāti. Bet kas vēl būtiskāk – sāk definēt to, kas tad ir uzskatāms par zaļu un ilgstpējīgu un līdz ar to arī atbalstāmu. Tas ir arī ģeopolitiskas spēles elements, ļaujot Eiropai atgūt savas pozīcijas un nozīmi pasaules ekonomikā, ko tā ir zaudējusi. Par praktisko pusi – konsensus ir – no pārmaiņām nevar izvairīties un tāpēc gan klimata pārmaiņu, gan iespējamos nozaru politiskos riskus un ieguvumus jau vērtē bankas sadarbībā ar saviem klientiem, stāsta “Swedbank” Uzņēmumu pārvaldes vadītājs Lauris Mencis.

Arī uzņēmumi saprot, ka nākotne un jaunā modernā krāsa ir būt ilgtspējīgiem un zaļiem, kas ne vienmēr ir lēti, dažkārt pat neiespējami, turklāt svarīga prasme ir arī ar lielu entuziasmu neskriet ratiem pa priekšu, norāda olu ražotāja “Balticovo” komunikācijas un attīstības direktors Toms Auškāps. Uzņēmums pēdējā laikā ir veicis vairākas nozīmīgas investīcijas, lai kļūtu ilgtspējīgs, piemēram attīrīšanas iekārtās, kuras pašas par sevi nekādu peļņu nenes. Bet galveno toni tomēr nosaka patērētājs, pircējs.

Ir skaidrs, ka turpmākajos pāris gados vismaz Eiropā jauni likumi un noteikumi, prasības un arī atbalsts zaļām un ilgtspējīgām idejām strauji pieaugs un tas jāuztver gan kā risks, gan kā jaunas iespējas. Lielākā kļūda būtu, līdzīgi kā ar naudas atmazgāšanas lietām, ignorēt pasaules tendences un brīdinājumus gadiem un tad, kad viss jau praktiski nokavēts, iet cauri sāpīgam kapitālajam remontam.