Šodien galvenais uzsvars raidījumā uz jaunu vērtību radīšanu. Mums visiem šis laiks liek daudz ko darīt savādāk nekā ierasts. Mainās veidi, kā strādājam, kā atpūšamies, kā iepērkamies, kā izmantojam pakalpojumus. Un līdz ar to arī uzņēmumiem jādomā jauni produkti, pakalpojumi un arī veidi, kā tos pārdot. Šodien par abiem šiem aspektiem - gan pārdošanu, kur strauji pieaug digitālo prasmju loma un spēja pārdot attālināti, gan par to, kā jaunradītos produktus jeb inovācijas uzņēmumiem nosargāt savā īpašumā.

Ja sociologi prasītu interneta veikaliem, ko tie domā par nākotni, pieļaujams, tiem skats uz dzīvi būtu daudz optimistiskāks. Populārākajiem interneta veikaliem pēdējo mēnešu laikā apgrozījums strauji audzis. Servisi, kuri nodrošina pārtikas piegādi mājās, pat īsti nespēj tikt galā ar pieprasījumu.

Iepirkšanās internetā šobrīd piedzīvo savu uzvaras gājienu un tam spiesti piemēroties arī uzņēmēji. Digitālā mārketinga cilvēkiem tuvākajā laikā bezdarbs nedraud – šobrīd darba sludinājumos šī prasme ir viena no pieprasītākajām. 

Savu prieku par to neslēpj arī digitālā mārketinga aģentūras vadītājs “Infinitum Agency” vadītājs Andis Stafeckis. 

Mums ir paveicies, ka digitālai dzīvei mēs kā valsts esam diezgan labi sagatavoti. Mums ir viens no labākajiem, ātrākajiem un arī pieejamākajiem internetiem pasaulē un arī e-pakalpojumu jomā esam priekšā daudziem. 80% iedzīvotāju izmanto internetbanku, prot arī internetā samaksāt.

Tātad, kā jau eksperts minēja – iespējas, infrastruktūra ir, bet, ja palūkojamies no cita skatu punkta – cik tad aktīvi internetā ir mūsu uzņēmēji, tur paveras bēdīgāka aina.

Iespēju pārdot savas preces internetā izmanto tikai nepilni 14% uzņēmēju. Kā šonedēļ bankas "Luminor" vebinārā par e-komerciju sacīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas vadītāja Signe Bāliņa tas ir satraucoši maz. Viņu veiktās uzņēmēju aptaujas liecina, ka lai gan vairums atzīst, ka, moderni sakot, digitālā transformācija ir svarīga, viņi tomēr no tās baidās un uzskata par dārgu prieku. 

Arī Eiropas komisija nesen savā ziņojumā iebakstīja Latvijai tieši šajā lauciņā – sakot, jums viss ir, lai jūs būtu digitāli veiksminieki, bet īsti to neizmantojat. Iespējams, pietrūkst zināšanu, kā to darīt. Bāliņa iesaka visiem, kas domā par sava uzņēmuma e-komercijas attīstību, ielūkoties gudralatvija.lv, kur var atrast gan padomus, gan biežākās kļūdas ko uzņēmēji pieļauj, kā arī novērtēt savas digitālās prasmes un gatavību e-komercijai testā.

Lai pirmie soļi e-komercijā būtu veiksmīgi - ir svarīgi morāli nobriest un apzināties paveicamā darba apjomu, tā savukārt saka Gatis Veikšins uzņēmuma “Born digital” vadītājs, viņi nodarbojas ar e-veikalu izveidi saviem klientiem. Bieži uzņēmēji domā, ka ar e-veikala izveidi arī viss ir galā, bet tā ir tipiskāka kļūda, jo e-veikals ir tikai instruments.

Protams, ne katram vajag skaistu un spīdīgu e-veikalu, savu web lapu, lai darbotos e-komercijas lauciņā, tikpat labi var pietikt ar kādu no sociālajiem tīkliem vai pat sludinājumu portālu. Viss atkarīgs no tā, ko uzņēmējs grib sasniegt un cik daudz ir gatavs ieguldīt – ja mērķis ir iekarot visu pasauli un konkurēt ar Amazon un Google, tad ar pārsimts eiro budžetu nepietiks. Ir daudz un dažādu rīku, kuri piedāvā e-komercijas iespējas uzņēmējiem un vienmēr vilinošākās ir tās, kuras ir bez maksas. Te gan lieti der atgādinājums par bezmaksas sieru peļu slazdā, ko var, protams, izmantot gudri, bet nezinot kā pareizi to sieru paņemt – var sanākt sāpīga pieredze.

Ne mazāk svarīgi ir padomāt par to, kā prece vai pakalpojums tiks klientam piegādāts un kā par to norēķināsies. Kā atzīst speciālisti – aizvien sliktāk darbojas vecais labais rēķina nosūtīšanas veids. Jo posmā starp pasūtījumu internetā, rēķina nosūtīšanu klientam uz e-pastu un tad, gaidot, kad klients to apmaksās, pazūd visai daudz darījumu. Līdz ar to strauji arī Latvijā ir pieaudzis pieprasījums pēc tā teikt – pērc un samaksā uzreiz vienuviet risinājumiem. Ja agrāk tas uzņēmējam prasītu teju visu banku apciemošanu, kontu atvēršanu tajās, lai šādu iespēju klientam sarūpētu, tad tagad jau teju ikviena banka piedāvā savus universālus risinājumus, ko ir vērts papētīt.

Arī sociālie tīkli sāk saprast, ka šajā laikā un arī turpmāk tie būs interesanti e-komercijai, ne tikai, lai tajā reklamētu sevi un komunicētu ar klientiem, bet arī lai pārdotu. Tā Facebook šonedēļ paziņoja, ka sāk piedāvāt Facebook veikalu izveidi - pagaidām gan tas ir tikai ASV, bet es nešaubos, ka agri vai vēlu tas atnāks arī pie mums un parādīsies arī citos sociālajos tīklos vienā vai otrā formā.