Raidījumā Pievienotā vērtība runājam par neparedzamo, negaidīto un pielāgošanos apstākļiem. Runājam arī par to, cik izmaksā uzņēmumiem kļūdas.

Pielāgošanās apstākļiem

- Jāni, ja es tev pirms gada parādītos kā tāds nākamo Ziemassvētku rēgs un īsi ieskicētu, kas notiks šogad – no Covid ierobežojumiem Latvijā līdz vispasaules krīze. Tu tču man neticētu?

- Visticamāk nolemtu, ka mandarīni bijuši bojāti un karstvīns kaut kāds aizdomīgs.

- Jā, es ar sev īsti neticētu. Bet šis gads pierādījis – reizēm par realitāti kļūst lietas, kuras pirms tam uztvērām kā neiespējamas. Šogad daudz jo daudz esam runājuši par Covid krīzi un tās ietekmi uz ekonomiku, uzņēmumiem un cilvēku maciņiem.

- Jā, iekšzemes kopprodukta prognozēs sacensība jau ir bez maz vai par to, kurš solīs lielāku kritumu, un katram nākotnes paredzējumam līdzi nāca piebilde – var mainīties atkarībā no Covid-19 izplatības rādītājiem. Daudziem uzņēmējiem bizness mainījās vai izčākstēja pavisam un nācās paļauties uz valsts palīdzību.

- Bet tajā pašā laikā – uzplauka biznesi, par kuriem pirms gada pat neiedomājāmies un arī, līdzīgi kā valsts pārvalde, daudzi uzņēmēji ar visai skarbu Covid-19 spērienu tika iegrūsti e-komercijas jomā.

- Un te ir īstais brīdis pieminēt saimniecības un būvniecības preču veikalu “Depo” – visu laiku kā viens no pēdējiem milžiem dzīvojis bez interneta veikala, īsi pirms Ziemassvētkiem padevās un izziņoja – interneta veikals būs arī viņiem.

- Ko neizdarīja pircēju lūgumi, to panāca valdības ierobežojumi fiziskajos veikalos tirgojamajām precēm. Es pieļauju, ka uz trim nedēļām atdot visu būvniecības/ saimniecības preču tirgu konkurentiem ar e-veikaliem bija par daudz prasīts. Bet pie interneta veikaliem tika ne tikai lielie milži.

Par savu pieredzi stāsta Anita Vaivare, veikala “Ziemeļmeita” vadītāja.

Vēl viens Covid laika jauninājums veikalā “Ziemeļmeita” – paši arī šuj un tirgo auduma maskas. Un tas ir vēl viena uzņēmējdarbības iespēja, pie kuras šogad ķērās daudzi. Un ne tikai mazie šūšanas uzņēmumi, bet arī lielāki nozares spēlētāji – kaut vai veļas ražotājs “Lauma Lingerie”.

Vēl viens iepriekš neparedzams uzņēmējdarbības virziens – dažādie dezinfekcijas līdzekļi un palīglīdzekļi. Aprunājāmies ar vienu no dezinfekcijas stendu ražotājiem. Mārim Masteiko, “Spraystand” ražošanas un produkta attīstības vadītājam jautājam, vai šī ideja viņiem radās tukšā vietā pandēmijas dēļ?


AS "Valmieras stikla šķiedra" biržā

Bet nākamais biržas uzņēmums, kuru aplūkojam detalizētāk raidījumā Pievienotā vērtība, ir stikla šķiedras ražotājs AS "Valmieras stikla šķiedra". Šis uzņēmums oktobrī nonāca ziņu virsrakstos, jo akcionāru vairākums nolēma pārdot 83,14% uzņēmuma akciju Luksemburgas alternatīvo ieguldījumu uzņēmumam "Duke". Par to, kā investīciju eksperti vērtē šo uzņēmumu un cik sāpīga var būt mācība par vienu neveiksmīgu uzņēmuma soli paplašināšanās virzienā, Lindas Zalānes ierakstā.