Divriteņi motocikli, automobiļi un vilcieni-  jeb īsais kurss transporta līdzekļu muzejos Latvijā. Velosipēdu muzejā Saulkrastos uzzinām, kā tika restaurēts viens no senākajiem Latvijā gatavotajiem velosipēdiem. Retro auto muzejā iepazīstam 20. gadsimta 30. gadu motociklus un sporta automobili BMW, kurš redzams arī filmā "Agrā rūsa". Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja Jelgavas ekspozīcijā uzklausām Majoru stacijas pulksteņa stāstu un divus darba uniformu stāstus - viens no pirmās Latvijas brīvvalsts laika, otrs - no padomju perioda.

Velosipēdu muzejs Saulkrastos ir labi zināma un tūristu iecienīta vieta, kur tēvs Jānis un dēls Guntis Seregini kolekcionē, restaurē un izrāda apmeklētājiem tos velosipēdus, kuri ir ražoti un lietoti Latvijā.

Muzejs būs atkal atvērts apmeklētājiem no 15. jūnija un priekšplānā varēs aplūkot jaunieguvumu – kā teic Jānis Seregins – tas ir viņu sapņa piepildījums – primitīvs dzelzs rumaks ar koka riteņiem – priekšējais maķenīt lielāks kā aizmugurējais un pie tā ir piestiprināti pedāļi. Tas ir eksemplārs, ko aizpagājušā gadsimta otrajā pusē, iespējams, ir izkalis kāds Liepājas puses kalējmeistars un ar šo divriteni sākas velosipēdu vēsture Latvijā.

Jānis Seregins arī atradis, kad pirmo reizi drukātā formātā latviešu valodā minēts tolaik jaunvārds velocipede. 1869. gada 1. jūnijā laikrakstā „Baltijas vēstnesis” lasām “Tagad Rīgā dažkārt redz pa ielām braucot (jeb jājot) uz savstarpīgi savienotiem diviem jeb trim riteņiem, kuri caur divi ar kājām minamām paminām dzīti un caur īpašu ar rokām grozāmu kātu stūrēti. Sēdeklis ir virs riteņiem Šie ir rati, kurus mēs par minratiem nosauksim.”

Dodamies tālāk braucamrīku izpētes ceļojumā un nonākam Rīgā, Bieriņu apkaimē Kantora ielā, kur arī dzimtas intereses par senu spēkratu kolekcionēšanu un restaurāciju ir rezultējušās Retro auto muzejā. Pagājušā gadsimta 60 gados Oļģerts Orleāns sāka krāt antīkus automobiļus un atjaunot tos.

Vairākās filmās Oļģerts Orleāns ticis pie šofera lomas. Tagad Oļģerta aizsākto turpina viņa ģimene un vedekla Diāna Orleāne pieved pie divvietīga sporta BMW, kas klajā laists 1937. gadā un balti krāsotu šo mašīnu var redzēt kā Elzas Ķikules braucamo filmā „Agrā rūsa”, kur viņa brauc satikties ar Ivara Kalniņa tēloto Ķikuļa kunga dēlu Italo. Šajā Retro auto muzejā ir vairāki automobiļi, kuri ir redzami filmās „Teātris”,„Ilgais ceļš kāpās”, „Dāvanas pa telefonu” ,„Vienas vasaras zieds”, „Baigā vasara”.

Runājot par minēto filmu zvaigzni - BMW, tas padomju gados kalpojis Diānas Orleānes vīram kā braucamrīks uz augstskolu.

Retro auto muzejā bez automašīnām skatāmi arī motocikli, un Diāna īpaši izceļ divus no šīs kolekcijas – tie 20.gs. 30. gados Anglijā ražoti braucamie, kuri nonākuši Latvijā un abi kara laikā tika slēpti. Viens no tiem tumši zaļš 1936. gadā Birmingemas autobūves kompānijā ražots motocikls.

Skatot tālāk spēkratus, nonākam Jelgavā, kur atrodas daļa no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja ekspozīcijas. Tā ir iekārtota 20. gadsimta sākumā celtā ēkā, kur savulaik atradušies dzelzceļnieku dzīvokļi, nams ir arī viena no vecākajām koka ēkām Jelgavā un to uzbūvēja laikā, kad attīstījās dzelzceļa līnija Maskava – Ventspils.

Tā stāsta Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja Jelgavas ekspozīcijas speciāliste, muzeja ekspozīciju un izstāžu kuratore Ilze Freiberga un piedāvā stāstu par Jāni Janīti, no kura darba gaitām ir saglabājusies dzelzceļnieka uniforma un apsveikums darba jubilejā.

Bet līdzās Jāņa Janīša brūnajiem darba svārkiem redzama ir grafīta krāsas uniforma, kura jau stāsta pa citu laikmetu Latvijas dzelzceļa vēsturē.

Lai arī šobrīd vēl muzejs apmeklētājiem ir slēgts, tomēr, ejot garām ēkai Stacijas ielā 3, ikviens redz sudrabota ažūra ietvarā stacijas pulksteni – tas šeit ir atceļojis no Majoriem, bet dzimis tas ir 19.-20. gs mijā Sanktpēterburgā, stāstu turpina Ilze Freiberga.

Tas bija ieskats muzejos, kur glabājas braucamrīki, kas allaž iet uz priekšu, bet ar saviem stāstiem mūs aizved atpakaļ pagātnē.