Influenceri, ietekmētāji, ietekmeļi – nav tādas skaidras vienošanās par to, kā būtu jāsauc šie sociālo tīklu ietekmē radušies mārketinga spēlētāji. Taču skaidrs ir, ka šādu influenceru izmantošana komunikācijā kļūst aizvien ikdienišķāka. Vai tas ir pēdējo gadu fenomens, vai influenceru mārketings pazīstams gadsimtiem ilgi un ko varam uzskatīt par pirmo ietekmētāju pasaulē? Kurā brīdī līderu izvēles, kuras pamanām, no ikdienišķiem lēmumiem kļūst par mārketinga aktivitāti, raidījumā Zināmais nezināmajā skaidro Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes docente, sabiedrisko attiecību aģentūras A.W.Olsen&Partners partnere Olga Kazāka.

"Mēs pēdējos sākam runāt, ka ir gandrīz jauna cilvēku šķira influenceri, kas dara kaut ko pilnīgi jaunu un neredzētu – reklamē savos sociālajos tīklos produktus, pakalpojumus, un tad visi uzreiz skrien un pērk to, ko viņi iesaka," stāsta Olga Kazāka.

Bet šāda parādība ir zināma jau 18. un 19. gadsimtā. Viņa min kādu angļu podnieku, kurš ražoja kvalitatīvus, labus vidusmēra cilvēkiem domātus traukus.

"Viņš kļuva populārs ar savu preci, bet viņam gribējās apgūt elitārāku auditoriju, vai vismaz, lai viņu asociē ar kaut ko  premuim tipa. Viņš uztaisīja īpašu servīzi, ko veltīja karalienei Šarlotei. Un tā viņš arī sāka pozicionēt sevi kā karalisku atzinību guvis meistars. Tas nostrādāja tā, ka cilvēki sāka domāt, varbūt es nevaru dzīvot kā karaļi, bet es varu vismaz nopirkt šos traukus un īpašiem dzīves notikumiem man būs kaut kas, kas asociējas ar to karalisko ģimeni," atklāj Kazāka.

Minētais uzņēmums arī šodien balstās uz šo stāstu un turpina šo ziņu.

"Bija interesanta prakse, ko grūti iedomāties šodien, bet tā ir tieši saistīta ar influenceru mārketingu.

Pārdodot vai reklamējot savu preci, sāka izmantot slavenu cilvēku kartītes. Piemēram, pie sejas ziepēm pieliek kartīti, ka tas lieto kāda slavena aktrise. Pikantākais ir tas, ka šis nemaz netika saskaņots ar slavenībām, tas tēls vienkārši tika izmantots.

Izmantojot cilvēka autoritāti, mēģināja papildu vērtību piešķirt savai precei,” turpina Kazāka.

Savā ziņā influenceri bija arī slavenie 19. gadsimta dendiji, kuri labi izskatījās, smalki pavadīja laiku.

"Bija noteikts paraugs, kā jāizskatās tavam apģērbam, kādām jābūt manierēm. Līdz ar to arī viņus noteikti var nosaukt arī par ietekmētājiem," vērtē Kazāka. "Viņi, protams, saprata, ka ir smalko aprindu noteikumi, un viņi arī zināja, kur doties, kur nedoties, kur noteikti vajag parādīties. Viņiem arī bija noteikta rīcība, ja sen par viņiem nekas nav dzirdēts, kas jāizdara, ko mēs arī šodien redzam slavenību dzīvē. Kaut kādi skandāli parādās, ja par viņiem sāk aizmirst."

„Bet atgriežoties pie influenceru mārketinga. Piemēram, drēbnieks viņam šuj skaistu uzvalku, viņš ne tikai neņēma samaksu no šī klienta par darbu, viņš arī atstāja kabatā noteiktu naudas summu un savu vizītkarti.

Tā bija nerakstīta vienošanās, ka tad, kad viņš iznāks nākamreiz kādā saviesīgā pasākumā un visi sāks jūsmot par to, cik lieliski viņš izskatās, viņš pateiks, ka šo skaisto uzvalku viņam ir uzšuvis tāds un tāds drēbnieks. Faktiski tas ir ļoti līdzīgi tam, ko šodien dara influenceri,

vienkārši šodien tas tehniski ir redzamāks, bet tehnoloģijas un ideja bija ļoti līdzīga," atklāj Kazāka.

Marika Garnizone - Gada students 2019

Reizēm motivācija kaut ko darīt un sevi pierādīt rodas tāpēc, ka šī apņēmība vienkārši “pielīp” no cita cilvēka. Ja tas notiek augstskolā, tad tur šāds iedvesmots un centīgs studējošais pilnīgi noteikti var būt paraugs citiem. Arī šogad Latvijas Studentu apvienība pasniedza Gada Balvas spilgtākajiem notikumiem augstākajā izglītībā un aktīvākajiem studentiem. Tiekamies ar “Gada studentu 2019” Mariku Garnizoni - Rīgas Stradiņa universitātes Medicīnas fakultātes 6. kursa studente.

Marika bijusi pārsteigta par šo pagodinājumu, iemesli tam ir acīmredzami – skaidri izvirzīti plāni nākotnē medicīnā, pasniedzējas darbs, iesaistīšanās zinātniskajā pētniecībā un vēl brīvprātīgais darbs Rīgas Stradiņa universitātes Anatomijas muzejā. Tie ir vērā ņemami pieturas punkti, lai studenti varētu dēvēt par līderi mērķtiecībā pilnīgi noteikti.