Tas paliks kā mūžīgs noslēpums cilvēcei, kā mūzika nonāca pie cilvēka un kurā brīdī tā kļuva par neatņemamu mūs raksturojošu pazīmi. Taču skaidrs ir tas, ka mūzika dara brīnumu lietas ar mūsu smadzenēm un emocijas ir tikai redzamā daļa. Kāpēc cilvēks tik ļoti mīl mūziku? Kas notiek mūsu smadzenēs, kad dzirdam ritmu, notis un harmonijas? Kā cilvēka prāts uztver mūziku, kā melodija, kompozīcija atrod savu vietu cilvēka atmiņā un kā notiek mūzikas uztveres pētījumi, skaidro Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratorijas vadītājs un kognitīvo zinātņu pētnieks Jurģis Šķilters un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas profesors Valdis Bernhofs.
Agrīnās atmiņas jeb atmiņas attīstība cilvēka mūžā
Atmiņas par agru bērnību ir individuālas. Kāds atceras tikai pirmos skolas gadus, bet cits apgalvo, ka atceras sevi jau no pirmajiem dzīves gadiem. Kāda ir atmiņas attīstība cilvēka mūžā?
Kurā brīdī bērnībā sāk veidoties mūsu atmiņas un kā tās rodas tālākās dzīves laikā? Pētnieki nosauc dažādus bērna dzīves gadus kā atskaites punktus atmiņu rašanās brīdim, bet publikācijās bieži tiek minēts divu vai trīs gadu vecums. Par atmiņām, par cilvēka prāta spējām uztvert un arī šķirot informāciju saruna ar Rīgas Stradiņa universitātes Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedras docētāju, asociēto profesori Zandu Priedi. Vispirms par to, kad tad bērns apzināti sāk atcerēties, ka noteiktā dzīves brīdī ir veicis konkrētas darbības.
Zanda Priede skaidro, ka cilvēka smadzenēm nepārtraukti ir jāsaņem stimuli no ārpasaules, ir jāvada un jākontrolē smadzeņu starpneironālie procesi un smadzeņu pusložu saistības. Savukārt šāda stimulācija un mācīšanās sekmē neiroplasticitāti, un tas nozīmētu, ka, piemēram, cilvēkam cienījamā vecumā nebūtu novērojami strauji atmiņas defekti. Tāpēc speciālisti daudzkārt uzsver, ka mācīšanās, tostarp jaunas valodas apguve arī senioram ir tikai apsveicama un pat vēlama.
Jā, galvas smadzenes ir sarežģīta struktūra, taču ar ļoti augstu funkcionēšanas un pašorganizācijas spēju. Tādējādi par labu nāks jebkādi kognitīvie stimuli un treniņi, un tas attiecināms arī uz maziem bērniem un valodas apguvi. No zinātniskā viedokļa raugoties, noteikti nebūtu jāsatraucas, ja bērns mazā vecumā vienlaikus mācās un runā vairākās valodās. Tas tieši nāks par labu.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (1)
---Ļevs Tolstojs apgalvoja, ka atceroties savu piedzimšanu. Man varbūt liekas, ka es atceros kaut kādu savu peldus stāvokli siltā tumsā. Hipnologi apgalvo, ka no cilvēka atmiņas varot izvilkt ārā pilnīgi visu.
---Nevis mūzika ir lielākais noslēpums, bet gan melodija (tēma). Mēs šobrīd esam pārbaroti ar spilgtām melodijām, jo bieži klausāmies fona mūziku. Rietumu pārsaldinātās melodijas, citu kultūru žēlabainās melodijas. Tādēļ nav pacietības statistiski vidējam cilvēkam klausīties klasiku, jo tur skaņdarbs ir 40 minūtes, nevis 3-4 minūtes. Iespējams, ka spilgtu melodiju potenciāls ir ierobežots, par ko var pārliecināties, ja paklausās EHR jaunās melodijas.
---Melodijas baudījums drīzāk rodas uz atcerēšanās pamata. Pirmoreiz klausoties atcerēšanās nenotiek. Melodija ir aptuveni jāiegaumē. Priekšroka tiem, kas lasa notis no lapas. Tas arī ir kaut kas noslēpumains.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!
Draugiem.lv Facebook Twitter