Dažkārt sarežģītu vēstures procesu ir vieglāk izprast caur viena cilvēka dzīvesstāstu, kādas mazas vietas vēstures izpēti vai kādu ļoti lokālu notikumu. Šī "mazo" lietu un cilvēku vēsture kļūst aizvien populārāka. Kāpēc nepieciešama mikrovēsture un kāpēc neiztikt bez lielo notikumu pārzināšanas?

Ierasts, ka vēsturi uzlūkojam un arī mācāmies, par pamatu ņemot lielus un nozīmīgus notikumus - kara sākuma un beigu gadadienas, izcilu līderu biogrāfijas, revolūcijas un jaunu prasmju apgūšana. Tie ir tikai daži no pieturas punktiem mūsu izpratnē par aizgājušā laikmeta liecībām. Bet vēsture ir arī tas, par ko neraksta slavenu cilvēku dzīvesgājumos un kas neatspoguļojas lielvalstu politiskajās norisēs. Kā un vai ikviens raksta vēsturi ar savu dzīvi, darbu un attiecībām ar citiem? Kas ir tas, kas vēsturnieku uzmanības lokā nonāk kā “mikrovēsture” jeb aizgājušojo laiku “vienkāršā dzīve” par to raidījumā Zināmais nezināmajā stāsta vēsturnieki: Kaspars Zellis, Latvijas Universitātes (LU) Humanitaro zinātņu fakultates Filozofijas un socioloģijas institūta vadošais pētnieks, un Ēriks Jēkabsons, LU Vēstures un arheoloģijas nodaļas profesors.

Mazo lietu stāsti par lielām personībām

Ko šīs mazās lietas pavēsta par lielām personībām, cik daudz tās interesē muzeja apmeklētājus un kādu informāciju sniedz pētniekiem. Krišjāņa Barona muzejā kopā ar muzeja vecāko speciālistu Andri Ērgli skatām Dainu tēva pašdarināto spieķi, Dārtas Eņģeles austo segu un citas Baronu dzimtas lietas. 

Ja runājam par folkloristu un publicistu Krišjāni Baronu, tad, protams, zināmākā lieta ir Dainu skapis, kas gatavots 1880. gadā Maskavā pēc Barona zīmētām skicēm un tagad ikviens to var aplūkot Latvijas Nacionālajā bibliotēkā līdzās Retumu krājumam, bet muzejā ir vairākas, pirmajā mirklī pēc skata necilas lietas, kas pavēsta daudz gan par pašu Dainu tēvu, gan viņa ģimeni. Piemēram, Baronam paticis gatavot no koka daudz sadzīvē lietojamas mantas - drēbju pakaramos, spieķus, rakstāmspalvas, lineālus.