Laikā, kad enerģētikā straujiem soļiem ienāk atjaunotie resursi, aktuāls kļuvis jautājums, kur šo enerģiju uzglabāt. Pēc iespējas videi draudzīgākas, ar ātrāku uzlādi un ilgāku darbības laiku vai pēc iespējas mazākas un vieglāk lietojamas - kādas būs nākotnes baterijas un akumulatori un kas tās darbinās, raidījumā Zināmais nezināmajā analizē Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta vadošais pētnieks Gints Kučinskis.

Veco autoriepu otrais mūžs uz ceļa

Pavasarī raidījumā Zināmais nezināmajā stāstījām par Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieku izstrādāto metodi - nolietotu riepu pārstrādi asfalta klājumā. 17. septembrī Jelgavas novada Vilces pagastā tika ieklāts jaunais ceļa segums. Ar ko tas atšķiras no tradicionālā asfaltbetona seguma un kā notiek jaunā ceļa klājuma pārbaude, skaidro RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs. Viņš pauž prieku par nesen ieklāto jaunā asfalta posmu Jelgavas novada Vilces pagastā. 

Tas ir stāsts par jaunu veidu, kas dod nolietotām riepām otro dzīvi: pirmkārt, ir risinājums vecajiem riepu atkritumu kalniem, un otrkārt, riepu gumijai ir izteikti labas elastības īpašības, kādas nepiemīt bitumenam jeb piķim, bet, apvienojot šos abas vielas, rodas jauns labāks ceļa segums. Pirms runājam par šo posmu, kad klājums, tā teikt, piedzīvo reālus apstākļus, atgādinām kāds bija sākums, kad zinātnieki izlēma kā pārstrādāt lietotās riepas asfalta klājumā.

Tagad process turpinās un tāpat kā pie ikviena jauna produkta izstrādes, arī šeit notiek darbs, lai uzlabotu jauno asfalta klājumu un līdztekus tam mūsu zinātnieki vēstīs arī citu valstu kolēģiem un ražotājiem par saviem sasniegumiem riepu pārstrādē uz autoceļiem.