Smadzenes mēdz saukt par sarežģītāko objektu mums zināmajā Visumā, kas savas sarežģītības dēļ raisa ne tikai apbrīnu, bet arī virkni jautājumu. Bet kā tās ir veidojušās? Par smadzeņu evolūciju, to senākajām un jaunākajām struktūrām saruna ar neirologu, veselības centru apvienības neiroloģijas dienesta vadītāju Jāni Mednieku un embriologu, Latvijas Univesitātes Medicīnas fakultaātes zinātnisko asistentu Arti Lapsiņu.

Smadzeņu saistība ar hormoniem

Uzsākot mācības skolā, parādās bērnu atšķirīgās prāta spējas - ir tādi, par kuriem saka "gaišās galvas", un ir "grūtgalvji", bet, pienākot pusaudža gadiem, hormonālās svārstības ietekmē šo visu domāšanas un uztveres procesu. Lai gan smadzenes ir viens no grūtāk pētāmajiem orgāniem cilvēka ķermenī, ar speciālistu palīdzību mēģinām noskaidrot, kā un kādā veidā tās darbojas bērnu galvās. Vai, uzsākot mācības skolā, bērni ar grūtāku uztveri var to uztrenēt skaidro neiroloģe Sandra Vestermane.

Neiroloģe Sandra Vestermane bilst, ka bērnu spēju domāt un uztvert skolā var veicināt individuāla pieeja katram smadzeņu darbības tipam, proti, atbilstoši uzdevumi katram pēc viņa spējām dod iespēju bērnam šo savu saprašanas un mācīšanās potenciālu realizēt. Turpinot pētīt, kā smadzenes darbojas pusaudža gados, kad klāt nāk pastiprināta hormonu darbība, skaidro Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskas un psihoterapijas klīnikas ārste, psihoterapeite Laura Valaine.