Kad aizsākās masu vakcinācija vēsturē Latvijā un pasaulē? Kā tā tika organizēta? Un, kāda bija sabiedrības attieksme pret to? Vakcinācijaas vēsturē ieskatāmies kopā ar Paula Stradiņa Medicīnas muzeja pētnieci
Ingu Vigdorčiku un Rīgas Stradiņa universitātes Sabiedrības veselības nodaļas Maģistra studiju programmas „ Sabiedrības veselība" vadītāju, profesori Anitu Villerušu.
Par mēra sērgu Latvijā interesējusies Zane Lāce.
Sērgas pāri pasaulei ir nākušas ne reizi vien, un, atskatoties vēsturē uz mēri, redzam, ka tas Latvijas teritorijā ir plosījies vairakkārt, taču lielāko postu tas nodarīja 18. gs sākumā, kad 1709. -1711. gadā, mēra upura skaits bija aptuveni 230 tūkstoši cilvēku. Daļa ļaužu mēri uzskatīja par Dieva sodu, daļa to saistīja ar mitoloģiskiem tēliem - vieni uzskatīja, ka palīdz buramvārdi, mācītāji no kanceles sludināja šķistāku dzīvošanu kā panaceju lielajam mērim. Vairāk par tā laika cilvēku uzvedību un šīs slimības izpratni jautāju vēstures profesoram LU Latvijas vēstures institūta direktoram Gvido Straubem.
1710. - 1711.gadā Lielais mēris plosās gan Vidzemē, gan arī to izjūt Kurzemē un Latgalē, jo kaitēm robežu nav. Cilvēki šo lielo nelaimi pieņēma kā lietu, kas ir jāpiecieš, varbūt biežāk ir jāiet baznīcā, kaut gan tanī pašā laikā ir redzams pretējais - vilvēki cenšas ierobežot kustību, kā teica profesors Straube, - tā ir klasiska lieta 18. gadsimtā, tiklīdz ir kaut kāda epidēmija, tā pirmais aicinājums ir nestaigāt apkārt , bet sēdēt mājās, jo jau tolaik cilvēki saprata, ka šādu kustēšanās apkārt sekmē kaut kādu kaišu izplatīšanos, un arī baznīcas uzstādījums bija tāds, ka mācītāji no kanceles ieteica lieki nestaigāt.
To, kā cilvēki mēģina cīnīties ar šo sērgu, varam redzēt tā laika tautas ticējumos, ko pagājušā gadsimta 20. - 30 gados savāca valodnieks un etnogrāfs Pēteris Šmits - no buramvārdiem līdz praktiskiem padomiem, ka jādzer saberzti žurku kauli un jākvēpē vecas ādas siksnas vai dažādi ārstniecības augi – Gvido Straube saka, ka cilvēki meklē dažādas izejas, un kvēpināšana vai cita veida dabas produktu izmantošana, kas varētu pasargāt no šīs kaites, liecina, ka cilvēkiem ir tāda nojausma, ka tā ļaunā lieta ir kaut kur gaisā, un līdz ar to no tās ir kaut kā jāvairās, un šāda kvēpināšanas metode ir novērojama gan 17. gan 18. gs. kā ļoti populāra un biežāk pieminēta. Kā teica Gvido Strabe, jau 18. gs tā pati luteriskā baznīca Vidzemē bieži vien šo zāļu sieviņu gudrības apkopoja grāmatā, protams atmetot nost visus buramvārdus, bet izmantoja un pat popularizēja tīri praktiskās zināšanas par augu uzlējumiem, jo redzēja, ka citu kaišu gadījumā šī tautas medicīna palīdz.
Ne reizi vien šajā raidījumu ciklā esam runājuši par to, kā dažādas sērgas dažādos laikos cilvēki ir skaidrojuši un kā ārstējuši, tāpēc no arhīva neliels fragments no ieraksta ar Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzeja pētnicibas nodalas vaditāju Mārtinu Vesperi par laužu skaidrojumiem lielajam mērim 18 gs sākumā
Kā teic vēstures profesors Gvido Straube, tad Liela mēra laikā ir novērojamas arī citas metodes - jau pieminētā distancēšanās jeb izolēšanās. Ko jau ieraugām slavenajā Džovanni Bokačo darbā „Dekamerons”, kur arī mēra laikā cilvēki mūk no pilsētām uz vientuļām maz apmeklētām vietām. Un to arī Lielā mēra laikā dara cilvēki šeit - mūk mežos, mūk grūti pieejamās vietās. Neraugoties uz zināšanu trūkumu par ārstēšanu - cilvēka prāts strādā pietiekoši racionāli. Šeit mēs redzam divas puses -tāda kristīgā māņticība, ka kaite nāk kā atmaksa par grēkiem, tautas māņticība un no otras puses – racionāli pasākumi, lai no kaites izvairītos - skaidro Gvido Straube, viņš min, ka interesants ir vērojums par cilvēku emocionālo attieksmi šīs sērgas laikā - ļoti biežā, dažādu grūti izskaidrojamu un faktiski pārciešamu. kaišu klātbūtne gan viduslaikos gan jauno laiku sākumā, kaut kādā veidā cilvēkus bija nedaudz notrulinājusi un līdz ar to reakcija bija pat vienaldzīga - sak - nu jā, kārtējā sērga ir atnākusi, mēs to pārdzīvojumi, un dzīvojam tālāk, un nav ieraugāma liela gaušanās, ka tās ir šausmas.
Ļoti drīz pēc Lielā mērā mēs redzam, ka par tos neviens nerunā un samērā ātri aizmirst. Dabiski, ka cilvēka prāts ir tā orientēts, ka viņš ātri izdzēš tās sliktas lietas, dabiski, ka nāk citas jaunas problēmas, un tās noārda veco problēmu paliekas. Tiklīdz kā problēma ir pazudusi, momentā no leksikas pazūd vārds mēris, tādas plašas diskusijas par mēri nav, ir tikai šī fakta konstatācija, Un biežākais fakts, kā lielais mēris tika pieminēts pēc tā beigšanās, ir baznīcas grāmatas, kur mācītājs ieraksta savā draudzē mirušos mēra laikā.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (4)
Es jau no šīm vakcinācijas runām esmu atēdies.20 gadus pēc kārtas rudeņos vakcinējos pret sezonālo gripu.21.rudenī bija pandēmija un gripas vakcīna no Pastēra institūta nepienāca.Tagad stāvu rindā uz vienalga kādu no Rietumu vakcīnām.Es jau teicu,ka amerikāņi izlielījās,ka jaunu RNS vakcīnu pret jebkuru vīrusu varot uztaisīt 6 nedēļās.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X