„Ģeniāli” – tā par Daiņa Pundura darbiem saka kāda galerijas „Daugava” apmeklētāja, viņa arī novērtē Daiņa Pundura mainību un to, ka ikreiz mākslinieks pārsteidz. Pagājušā gada nogalē eksperti keramiķi Daini Punduru par personālizstādi „Porcelāns un apzinātie sapņi” galerijā „Daugava” izvirzījuši Purvīša balvai.

Iepriekšējā Daiņa Pundura izstāde šajā pat galerijā bija pirms pieciem gadiem. Keramiķis tos uzskata par nozīmīgiem saviem daiļrades posmiem. Daiņa Pundura personālizstāde „Porcelāns un apzinātie sapņi” galerijā „Daugava” skatāma līdz 27.janvārim.

Daiņa Pundura porcelāna puzuri nav tikai ierastajās puzuru formās, daži novietoti uz grīdas un ir vertikāli vai horizontāli objekti, taču visi trausli un tādi, kas neaizēno cits citu. Tiem var skatīties cauri un ieraudzīt vēl citas apslēptas formas un struktūras. Visiem darbiem nosaukums „Puzurs”, atšķiras tikai klāt pievienotais skaitlis. Puzurs nr. 305 atgādina šķīvi.

“Arī skaņa puzurs liekas atbilstoša šo darbu vizuālajai izteiksmei. Iespējams, šo vārdu uztveru citādi nekā vairums,” atzīst Dainis Pundurs.

Daļa lielo porcelāna puzuru, kas iekārti, ir kustīgi, to ierāda galeriste un tas pārsteidz, jo objekti ir liela izmēra, daļa statiski. taču Dainis atklāj arī šo darbu kustīgumu:

“Kustība kā tāda noteikti ir apzināta izstādītajiem objektiem, kas nav eksponēti tā, lai objekts kustas, bet kustībā ir skatupunkts vērotājam. Kinētiskuma aspekts ir ļoti apzināts,” skaidro Dainis Pundurs. “Tas ir viens no veidiem, kā paredzēju šo darbu vizuālo iedarbību. Viss ir nedaudz mainīgs, atkarīgs no tā, kā vērotājs pārvietojas pa telpu. Kinētiskums parādās viena objekta attiecībā pret otru. Rodas kustība starp objektiem.”

Dainis Pundurs uzskata, ka vārdos ietērpt un jēdzīgi pastāstīt par saviem vizuāliem mākslas darbiem spēj vien retais. Viņaprāt, tas ir ļoti atbildīgi. Darbu krāsainība ir neuzbāzīga, šajos kinētiskajos objektos ir gan porcelāna baltais, pelēkais, gan rozā tonis.

“Krāsainība, vai nepieciešama – tieši nevaru atbildēt. Bet tā eksistē. Man parādījies arī rozā un pelēkais,” min Dainis Pundurs. “Tas ir bijis arī agrākajos porcelāna darbos. Sāku ar baltiem objektiem, rozā parādās, ka baltos sāku redzēt dažviet rozā. Krāsa no iztēles kļūst par īstenību. (..) Porcelāns tik viegli nepakļaujas tonēšanai, ne visas krāsas, ko iztēlojas, ir iespējamas. Rozā ir viens no tiem toņiem, kas pēc manām sajūtām ir organisks porcelānam.”

Objektos atklājas gan fizikas, gan ķīmijas daba un likumi.

“Šajā izstādē daudz kas ir darīts jaunā veidā, tas mani stimulēja kaut ko darīt,” turpina Dainis Pundurs. Viņš min, ka darbam stimulē meklējumi, “meklēju nianses, ko neviens nav darījis, tas ir stimulējošais kaut ko darīt”.

Iepriekšējā personālizstādē „Medus mānija” Daiņa Pundura pētījumi un pārdomas materializējās akmens masā, radot mežģīnēm līdzīgus darbus. Šoreiz uz galerijas palodzes eksponēti nelieli darbi no keramikas akmens masas – tie ir starpposms starp iepriekšējā izstādē redzētajiem un jauno kolekciju. Darbi apdedzināti anagamas ceplī Dānijā Keramikas izpētes centrā netālu no Kopenhāgenas. Savukārt porcelāna darbi tapuši tepat Rīgā, Daiņa darbnīcā.

Par šo izstādi „Porcelāns un apzinātie sapņi” Dainis Pundurs nominēts Purvīša balvai, kura tiks pasniegta 2019. gada aprīlī, ziņu par iekļūšanu starp Purvīša balvas pretendentiem mākslinieks nav uztvēris vienaldzīgi.

“Kaut kādā veidā atcerējos savus skolotājus, cilvēkus, kuri atzinīgi vērtējuši manu darbību,” atklāj Dainis Pundurs. “Tas ir nozīmīgi - pamanīt kāda autora darbību, kas darbojas keramikas sfērā. Kopš manas izstāžu darbības sākuma bija šī sajūta, ka keramiķi nedaudz dzīvo savā pasaulē un lieto vizuālo valodu, kas atšķiras no citām. Esmu gandarīts un priecīgs, ka darbi ievēroti, ka šī vizuālā valoda ir pieņemama un līdzvērtīga citām.”

Kultūras Rondo galerijā sastop divas apmeklētājas, kas braukušas no Daugavpils un aizrautīgi pētījušas Daiņa Pundura darbus, tās ir Daugavpils ainavu arhitekte Anna Semjonova un keramiķe, Daugavpils pilsētas galvenā mākslinieka vietniece Līga Čible. Viņas atzīst, ka redzētais ir vienkārši ģeniāli un arī viņas fascinē puzuri. Izstādes apmeklētājas atzīst, ka Dainis Pundurs ir pelnījis Purvīša balvu.

Keramiķa Daiņa Pundura saknes Latgalē, viņš nāk no Ezerniekiem, no skaistās Ežerera apkaimes. Strādā ar porcelānu, mālu, akmens masu un šamotu. Latvijas Starptautiskajā keramikas biennālē 2016.gadā viņš ieguva pirmo „Martinsona balvu” keramikā.