Ar drosmīgu Mārtiņa Eihes režiju un spilgtu aktiermeistarību pirms pāris dienām Rēzeknē, Nacionālo biedrību kultūras namā, savu pirmizrādi piedzīvoja itāļu dramaturga Fausto Paravidino izrāde “Divi brāļi”. Izrādi piedāvāja studijteātra “Joriks” latviešu trupa, kas Rēzeknē darbojas pirmo sezonu. Par izrādes ceļu līdz Rēzeknei un izraisītajām emocijām no Rēzeknes turpina Aija Apeine.

Ar pazīstamā austrāliešu izcelsmes mūziķa Nika Keiva balādēm, aktieru izpildījumā, Rēzeknē, Nacionālo biedrību kultūras namā sākās pirmizrāde, pretrunīgo savstarpējo attiecību izspēlei “Divi brāļi”. Triju aktieru tēlojumā darbība risinās brāļu dzīvoklī, kur trešā iemītniece – Lauras Atelsones atveidotā Ērika, veicina attiecību trijstūra veidošanos un saspīlējumu, brāļu it kā sakārtotās ikdienas ritējumā.

Vecākā brāļa Borisa lomas atveidotājs Kārlis Derums atzīst, ka izrāde nav vienkārša, jo tēla raksturs ir sarežģīts. “Vienkārši noteikti nebija. Atklāšanas process - kamēr tiec pie kaut kāda rezultāta ir jālauž daudz sevi un jāsaprot vispār, ko tu gribi nospēlēt. Viegli noteikti nebija. Dažkārt ikdienā sevi pieķeru pie domas ka uzvedos kā šis tēls,” bilst Kārlis Derums

Jaunākā brāļa Ļeva tēlā iejuties jaunais aktieris Kārlis Tols. “Šīs emocijas, tā pasaule, kas ir jaunākajā brālī, patiesībā mīt jebkurā cilvēkā, un attiecīgi ja darbini sevi tu vari dabūt to ārā. Tā kā tās sajūtas ir ļoti sen pazīstamas, kā, piemēram, greizsirdība,” uzskata Kārlis Tols.

Šajā mazās formas izrādē skatītāji un aktieri atrodas uz vienas skatuves, ļoti tuvu līdzās. Tādēļ emociju, kaislību, niknuma un citu pārdzīvojumu pārnese no tēliem uz skatītājiem bija vēl jo efektīvāka. Scenogrāfiju papildināja ne vien savdabīgi veidotās video projekcijas, bet arī plīstoši šķīvji, kustīgas šūpoles un izrādes tēlu enerģiskās, dažkārt agresīvās darbības.

Režisors Mārtiņš Eihe atklāj, ka pirms uzstāšanās sākotnēji ir veikta izpēte, demonstrējot izrādi testa publikai. “Teiksim, vecākā paaudze šausmīgi satraucās par to, kāpēc jaunieši melo mammai. Jauniešiem aktuālas vairāk tēloto jauniešu savstarpējās attiecības. Man liekas, ka katrs skatītājs ir interesants un man vienmēr patīk sēdēt kaut kur aizmugurē un vērot skatītāju,” skaidro Mārtiņš Eihe.

Skatītāju rindās sastaptā Latvijas Kultūras akadēmijas asociētā profesore Anna Eižvertiņa uzsvēra, ka izrādi ir noskatījusies ar interesi. “Es pieķeru sevi pie domas, ka es visu laiku ar prātu es urķējos tajā dramaturģiskajā materiālā, jo tas pats par sevi ir ļoti īpatns un interesants. Arī Mārtiņa Eihes pagrieziens kā viņš to pavērsa,” atklāj Anna Eižvērtiņa.

Rēzeknē Nacionālo biedrību kultūras namā latviešu aktieru trupa, kurai šis ir jau piektais jauniestudējums, darbojas vien pirmo sezonu. Līdz šim te teātra–studija “Joriks” izrādes iestudējusi krievu valodā. “Tas bija mākslinieciskā vadītāja uzstādījums: ir vajadzīga latviešu trupa. Ir vajadzīgi jauni skatītāji un faktiski ir nepieciešams ļoti liels darbs, lai dabūtu šo skatītāju uz izrādēm, lai šo katītāju segmentu iekarotu,” atklāj “Jorika” mārketinga komunikāciju koordinatore Iveta Graudiņa.

Iveta Graudiņa bilst, ka teātra mākslinieciskais vadītājs Iļja Bočarņikovs mērķtiecīgi attīsta ieceri, lai studijteātris “Joriks” kļūtu pamanāms arī profesionālo teātru kartē. Tādēļ uzaicinājis Rēzeknē veidot izrādi režisoru Mārtiņu Eihi, kurš ir viens no pagājušās sezonas “Spēlmaņu nakts” laureātiem.

Eihe savukārt atklāja, ka pašvērtējums ir ne mazāk svarīgs kā skatītāja vērtējums. “Es taisu izrādes sev, es netaisu tās kādam konkrētam skatītājam. Protams, ka patīkami ir, kad atnāk gudrs skatītājs, un viņš saprot, par ko mēs runājam un kādā veidā mēs runājam, ko mēs darām. Bet tai pašā laikā ir arī skatītājs, kuram nav tādu pieredze, un viņš tāpat var gūt kaut ko no tā, ko mēs darām un mācīties no tā. Vai arī pieņemt lēmumu, ka viņiem tāds neinteresē un nekad vairs to nedarīt,” tā Mārtiņš Eihe.

Attiecību drāmu “Divi brāļi” Nacionālo biedrību kultūras namā Rēzeknē vēl ir iespēja noskatīties 30.aprīlī un 13.maijā.