Iedvesmojoši, iedrošinoši, bagātas idejas Latvijas sabiedrībai – šādas un līdzīgas atziņas uzklausījām pēc dejotājas Klēras Kaningemas uzstāšanās „Dirty Deal Teatro”.  Māksliniece savos darbos pēta sava ķermeņa fiziskās spējas, un viņas sabiedrotie ir kruķi. Novembrī Latvijas Jaunā teātra institūts aicināta Klēra Kaningema vadīja nodarbības cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, kā arī sniedza  publisku lekciju/ performanci „4 Legs Good”.

Klēra Kaningema ir viena no starptautiski atzītākajām māksliniecēm ar invaliditāti, viņa pārvietojas ar kruķiem. Mākslinieces darbi pēta ķermeņa fiziskās spējas un potenciālu, atsakoties no tradicionālās dejas tehnikas. Viņa veido gan solo izrādes, gan darbus lielākam ansamblim. Vienā no viņas izrādēm „12” ir  12 dalībnieki jeb dejotāji, viens no viņiem  ratiņkrēslā. Novembra sākumā Klēra Kaningema  bija ieradusies Rīgā un trīs dienas vadīja meistarklases, ko noslēdza ar lekciju performanci „4 Legs Good”. Sanda, kuru satiku īsu brīdi pirms lekcijas, trīs dienas piedalījās Klēras vadītajā meistarklasē cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem.

Tad dodamies uz lekciju/ performanci, kas notika DDT zālē, māksliniece sēž pie neliela galdiņa, bet aiz viņas ekrāns, blakus surdotulks, zālē visdažādākā publika.

Sasveicinoties un uzrunājot sanākušos, Klēra Kaningema vispirms iepazīstina ar sevi, viņa ir dejotāja un horeogrāfe no Skotijas austrumiem. Viņa arī uzsvēra, kad dara darbu, cenšas to padarīt tik labi, cik vien iespējams, un tas attiecas arī uz lekciju. Lektore piebilda, ka mēs sanākušie varam darīt to, ko vien mūsu ķermenis vēlas, varam  kustēties, drīkstam iziet no zāles un atkal atgriezties, varam arī neatgriezties.. Arī pati māksliniece jutās brīvi, ik pa laikam piesēda uz sola, tomēr viņas lekcija bija bagāta ar kustībām. Vispirms viņa izrādīja savus kompanjonus - kruķus, sīki iepazīstinot ar to daļām un specifiku, uzsverot, ka viņa ir īstena kruķu speciāliste. Demonstrēja kustības, kādas ar kruķiem iespējams veikt, un tās patiesi bija daudzveidīgas un sarežģītas.

Tad Klēra demonstrē, kā atbalstoties uz kruķu rokturiem, viņa reizē stāv un sēž, tā ir viņas stāvēšanas versija. Tad sekoja dažādu kustību virtuozas kombinācijas. Lekcijas gaitā viņa pieskārās arī izrādēm, māksliniekiem, ar kuriem sadarbojusies un no kuriem  iedvesmojusies. Vienlaikus uz ekrāna Klēra rādīja attēlus, un daudzos no tiem bija redzama viņa pati vai pašas skats no augšas uz savām četrām kājām, divas no tām ir kruķi. Savukārt pēdējā fotogrāfijā Klēra bija redzama viena pati uz klinšainas  salas.  Tātad viņai arī tas ir iespējams.

Mani aizkustināja kāds puisis ar kustību traucējumiem, kurš lekcijas noslēgumā lēni devās pie Klēras ar ziediem, lai pateiktos par iedvesmojošajām dienām Rīgā.

Pēc Klēras Kaningemas lekcijas uzrunāju savus blakussēdētājus Tobiju un Ievu. Kā atklāja Tobijs, viņi atnākuši Latvijas Jaunā teātra institūta vadītājas Bekas Bergeres aicināti. Pēc lekcijas/ performances aprunājos ar vēl divām skatītājām, Inesi Immuri (nedzirdīgo kultūras eksperte) un Mariku Čerņavsku, Marika uz lekciju bija atbraukusi no Ludzas.

Atverot Klēras Kaningemas mājas lapu varam iepazīt tuvāk viņas kā horeogrāfes un dejotājas radošo dzīvi. Pavisam nesen 2020. gadā tapis darbs „Thank you very much”, raksturots kā vērienīgs un spēcīgs Kaningemas darbs, kurā iemiesošanās slavenībās, lai izpētītu uzdošanos par citu personu, tas ir darbs par pieņemšanu un izaicinājumu būt pašam. Un tā hronoloģiski varam izsekot Kaningemas radošajam rokrakstam, sākot no 2007.gada, kad tapa viņas 17 minūšu garais solo darbs „Evolūcija” – tas ir biogrāfisks darbs, kas stāsta par Klēras ceļojumu dejas apguvē, kā arī par medicīniskajām manipulācijām, ko piedzīvojusi savas dzīves laikā. Tas ir arī stāsts par to, kā viņas ķermenis ir mainījies un attīstījies, īpaši, kas attiecas uz deju.

Klēra Kaningemas ar lekciju „4LegsGood” 9.decembrī viesosies Beļģijā Ģentē.