„Kad studēju toreizējā Konservatorijā vijoles klasē, Staņislavs Broks (kordiriģents un mūzikas pedagogs) mani uzaicināja strādāt par toņmeistaru radio,”- tā, atminoties savas gaitas Doma laukuma 8 ēkā, stāstu sāk vijoļbūves meistars un tulkotājs Zigurds Elsbergs. Skaņu režisora darbam sekoja tulka darbs programmā „Dzintarkrasts”, kas bija propagandas raidījums tautiešiem ārzemēs. Zigurds Elsbergs, izmantojot radio dāvāto apmācības laiku Zviedrijā, ziņo turienes latviešiem par reālo situāciju Padomju laika Latvijā. Pēc šī ārzemju mācību komandējuma – Zigurdam Elsbergam ir jāatstāj darbs radio. Par mūzikas noformēšanu „Sniegbaltītes skolai”, par aktieriem radio studijā un par darbu Ārzemju raidījumu redakcijā runāsim šajā raidījumā.
Starp dažādās pabeigtības stadijā esošiem vijoļu korpusiem, darba rīkiem un līmes podiņiem risinās saruna ar izcilo vijoļmeistaru un tulkotāju Zigurdu Elsbergu par tiem 14 gadiem, kas tika pavadīti Radio mājā.
1954. gadā Staņislavs Broks uzaicina savā vietā par skaņu režisoru topošo vijoļspēles studentu. Pats Broks dodas uz Daugavpili un tur kļūst par mūzikas skolas direktoru. Zigurdam Elsbergam patīk darbošanās pie skaņu pults. Viņš ir apdarinājis skaņas raidlugām „Mērnieku laiki”, „Fausts”, „Vārnu ielas republika”, veidojis muzikālo noformējumu Raiņa dzejas lasījumiem un arī vēl šobaltdien populārajai bērnu raidlugai „Sniegbaltītes skola”.
1959. gadā ārzemju raidījumu redakcijas paspārnē izveidojas raidījums latviešiem svešumā, kas vēlāk tiek pārsaukts par „Dzintarkrastu”: propagandas raidījums, kurā stāsta, cik laba ir dzīve padomju valstī un cik draudzīgas un atvērtas attiecības valda starp Padomju Savienības brālīgo republiku un arī kapitālistisko valstu pārstāvjiem. Līdzās šiem raidījumiem skan arī raidījumi zviedru valodā, un tur uzaicina strādāt Zigurdu Elsbergu par mūzikas noformētāju,. Tā kā viņam ir nags uz valodām, jo, pateicoties mammas baltvācu izcelsmei, Zigurds perfekti pārvalda vācu valodu, arī krievu, nu bez grūtībām apgūst zviedru valodu un iesaistās šajā raidījumā kā tulks.
Taču Zigurds Elsbergs savu valodu māku izmanto, lai pastāstītu Zviedrijas pilsoņiem par īsteno situāciju tolaiku Latvijā, jo Radio viņu nosūta mācību komandējumā uz Zviedriju papildināt zviedru valodas prasmi. Atgriežoties Latvijā, viņš nonāk čekas uzmanības lokā un aiziet no darba Radio. Tobrīd padomju varas nežēlastībā bija kritusi arī Zigurda Elsberga sieva dzejniece Vizma Belševica, viņai pēc dzejoļu krājuma „Gadu gredzeni” iznākšanas bija noteikts aizliegums publicēties. Tagad abi dzīvesbiedri bija ierindoti disidentu rindās.
Tā kā no agras jaunības Zigurds Elsbergs lasīja literatūru par vijoļbūvi un savulaik, Zvejniekciema mūzikas skolā strādādams, atjaunoja salauztu un laika zoba sagrauztu čellu, tad Latvijas mūzikas pasaule ieguva fantastisku vijoļmeistaru. Arī valsts stīgu instrumentu kolekcija, kas tagad ir Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra un Latvijas Nacionālās operas orķestra lietošanā, ir veidota, pateicoties Zigurdam Elsbergam.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X