Kāda būs nākotnes aviācija un kad lidmašīnas lidos ar elektrodzinējiem? Vai un kā mākslīgais intelekts mainīs ne tikai pilotu, bet arī gaisa satiksmes dispečeru darbu?
Saruna ar lidmašīnas kapteini un aviācijas drošības ekspertu Jāns Krištopu un Rīgas Tehniskās universitātes Aeronautikas institūta direktoru Ilmāru Blumbergu.
Par tehnoloģijām un dispečeru darbu saruna ar Latvijas Gaisa Satiksmes valdes locekli Aivaru Pūcīti
Kopā ar Latvijas Gaisa Satiksmes valdes locekli Aivaru Pūcīti esmu uzkāpusi vadības tornī un vēroju kā divi dispečeri sēžot pie vairākiem monitoriem sazinās ar ielidojošo un izlidojošo lidmašīnu pilotiem. Dispečeri ir tie, kas dod atļaujas lidmašīnām iedarbināt dzinējus, pārvietoties pa manevrēšanas ceļiem līdz skrejceļam, dod atļauju lidaparātiem pacelties vai nolaisties. Lai netraucētu dispečerus darbā Aivars Pūcītis paklusām komentē tornī redzamo darbu
Un tieši par tehnoloģijām un dispečeru darbu šodien būs tālākā saruna. Atgriežamies tornī pāris stāvus zemāk un Aivars Pūctītis uz sava darba galda ieslēdz datorā aplikāciju Flightradar24, tas ir globāls lidojumu izsekošanas pakalpojums, kas sniedz reāllaika informāciju par tūkstošiem lidmašīnu visā pasaulē. Šādu lietotni ikviens var uzlikt savā viedierīcē un sekot satiksmei gaisā, bet vadības torņa dispečeri savos datoros lieto daudz specifiskākas un profesionālākas programmas, kas nepieciešamas šim ļoti intensīvajam un atbildīgajam darbam, par to vairāk stāsta Aivars Pūcītis.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (2)
---Drošības līmenis civilajā aviācijā pašlaik ir 1 negadījums uz 5 miljoniem reisu.
---Ūdeņradis aizņem daudz vietas un nav īsti skaidrs, kā to uzglabāt lidmašīnas korpusā pietiekami lielā daudzumā.
---Vajadzēja pieminēt pētījumus par lamināro gaisa plūsmu apkārt lidmašīnas korpusam. Eksperimentālais paraugs Otto Celera 800 rāda, ka degvielas ekonomijas labā iespējams vajadzēs atteikties no visiem iluminatoriem un priekšējiem logiem un aizstāt tos ar lieliem digitālajiem ekrāniem.
bet vel aprili to pazinoja nopietni ka jaunu biznesa ienaksanu latvija
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X