Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Mājas darbi vajadzīgi valodās, mājas darbi vajadzīgi vidusskolā, lai gatavotu skolēnu tālāk studijām, mūžizglītībai, patstāvīgam darbam.

Mājas darbiem ir jābūt, taču to apjomu vajadzētu samazināt – tā uzskata izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis. Atcelt mājas darbu un jebkādu sagatavošanās darbu veikšanu uz pirmdienu, norāda iniciatīvas pieteicēja portālam Manabalss.lv Tatjana Letovska. Mājas darbiem ir jābūt jēgpilniem – tā projekta „Jegpilni mājas darbi” īstenotāji. Vairāku skolu skolotāji un skolēni, sadarbojoties ar Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes mācībspēkiem, veido vīziju, kādi tad ir jēgpilni mājasdarbi - tādi, kuri atvieglo skolēnu slodzi, attīsta bērnos pozitīvu attieksmi pret mācībām un motivē mācīties. Ieceres mērķis ir izstrādāt un praksē pārbaudīt mājasdarbu vietu un lomu bērnu mācīšanās procesā, kā arī veicināt skolēnu sasniegumu motivāciju. Par projektu un skolas ikdienu saruna Ģimenes studijā. Diskusijā piedalās Rīgas 84.vidusskolas skolotājas Ludmila Ziediņa un Diāna Orbidāne, kustības „Vecāki par izglītību” pārstāve Silvija Titova-Meija un Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore Linda Daniela.

Tam, ka mājasdarbiem jābūt jēgpilniem ne tikai ķeksīša pēc, kurus skolotājs nekad nepārbauda, atzīst matemātikas skolotāja Diāna Orbidāne. Viņa norāda, ka mājasdarbiem jābūt tādiem, kas palīdz izprast priekšmetu, kas varbūt palīdz iemācīties radošāk domāt, kas parāda, kur konkrēto priekšmetu izmanto dzīvē.

Viņai piekrīt arī kolēģe Ludmila Ziediņa, kura māca angļu un krievu valodu, jo valodu apguvei mājas darbi ir nepieciešami.

Silvija Titova-Meija uzskata, ka problēma nav pašos mājas darbos, bet apjomā, saturā un mērķī: vai gribam, lai skolotājs pārbauda burtnīcas, vai gribam iemācīt bērnam strādāt patstāvīgi. Runājot par noslodzi, Titova-Meija norāda, ka brīžam šķiet, ka skolotāji savā starpā nesazinās un vienā nedēļā ir gan referāti, gan radošie darbi.

Vecāku pārstāve iesaka mācību gada sākumā rīkot vecāku sapulci, kurā skolotāji iepazīstina ar plānu visam mācību gadam, kad gaidāmi lielākie darbi. Tad skolotāji savstarpēji klašu grupās iepazīstina ar darba plānu, lai noslodze veidotos vienmērīga.

"Vienas atbildes nav par mājas darbu nepieciešamību," vērtē Linda Daniela. "Vairāk sliecos uzskatīt, ka mājasdarbiem ir jēga, jo smadzeņu attīstībai ir vajadzīgs, lai cilvēks kaut ko darītu. Četrdesmit minūtēs visi kopā nevar klasē izpildīt mājasdarbus."

Daniela arī aicina vecākus paskatīties, ko bērns "dara pie mājas darbiem". Viena lieta, cik laika bērns pavada, sēžot pie mājasdarba, un cik pavada, pildot šo darbu. Ir bērni, kas spēj sēdēt pie grāmatas, bet nelasīt, un nodarboties ar ko citu, kas ir aiz grāmatas. Ir bērni, kas sēž pie vairākiem datora ekrāniem un uzdevumus pilda tikai tad, kad vecāki skatās viņam pār plecu. Vecāki naivi domā, ka viņš meklē informāciju un raksta referātu un ir pārstrādājies. Realitātē viņš tikai sadala savu uzmanību un jēgas nav ne vienai nodarbēm.