Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Iespēja noteikt matemātikas, lasītpratības un dabaszinātņu izglītības kvalitātes līmeni 69 valstīs ir, analizējot Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas sistēmas OECD PISA rezultātus. Kādi secinājumi izdarāmi Latvijā, pārskatot jaunākos datus par skolēnu prasmēm, par to saruna Ģimenes studijā. Diskutē izglītības eksperte, projekta „Kompetenču pieejā balstīts mācību saturs” pārstāve Zane Oliņa, Juglas vidusskolas skolotāja, direktora vietniece Ramona Urtāne un Valsts izglītības satura centra direktors Guntars Catlaks.

Zane Oliņa vērtē, ka Latvijas 31. vieta šajā sarakstā ir relatīvi apmierinošs rezultāts. Tas liecina, ka sistēma stabili turpina nodrošināt noteikta līmeņa izglītību valstī. Oliņa arī norāda, ka viņu vairāk satrauc, ka 20 % skolēnu nevar nokārtot šāda līmeņa pārbaudes darbu. Tas vēlāk atsauksies uz šo cilvēku spēju būt veiksmīgiem profesionālajā un personiskajā dzīvē.

Guntars Catlaks uzskata, ka Latvijas rezultāti ir stabili. Viņš arī bilst, ka negribētu redzēt krasu kritumu. Latvija jau sesto reizi piedalās šajā pētījumā un kopumā pozitīvi vērtējams, ka spēj saglabāt šos vidējos rādītājus.

Catlaks norāda, ka pozitīvi Latvija izskatās, vērtējot arī , kurā no pētījuma noteiktajiem zināšanu līmeņiem iekļaujas Latvijas skolēni. Maz skolēnu ir ar zināšanām zemākajos līmeņos, bet diemžēl maz ir arī skolēnu, kas ir ar augstākā līmeņa zināšanām.

Oliņa uzskata, ka skolēni kuriem nebūs vismaz 3. un 4. līmeņa zināšanas, nākotnē būs cilvēki, kas jāuztur, jo pēc 20 gadiem cilvēks ar kailām rokām nopelnīt iztiku sev nevarēs.

Vēl satraukumu rada fakts, ka Latvijā zēnu zināšanu vērtējums krasi atšķiras no meiteņu zināšanām. Oliņa uzskata, ka tas norāda uz skolas nespēju zēnus ieinteresēt mācīties. Puikas pazaudē to dzirksti, ar kuru sāk mācības. Tas lielā mērā saistīts ar skolas procedurālo un paklausību prasošo sistēmu.

Zēniem ir vajadzīga cita pieeja. To apstiprina arī Ramona Urtāne, kura norāda, ka izmanto atšķirīgas metodes darbam ar zēniem un meitenēm.

Latvijas skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs, matemātikā un lasīšanā salīdzinājumā ar dažādu citu valstu skolēnu rezultātiem šogad bijuši līdzīgi kā iepriekšējos gados. Tas secināts starptautiskā OECD pētījumā, kurā pētnieki arī iesaka Latvijā turpināt skolu tīkla optimizāciju. Tikmēr Igaunijas skolēnu zināšanas OECD novērtējis kā trešās labākās pasaulē. Šajos OECD pētījumos, kas norisinās reizi trijos gados, Latvija piedalās jau 18 gadus, taču šis ir pirmais, kad Latvija pētījumā iekļauta kā OECD dalībvalsts.