Lai gan taksometru nozari sauc par bandītisku ēnu ekonomikas saimniecību, bez taksistu pakalpojumiem Rīga tomēr iztikt nevarētu. Tagad spēcīgs lobijs ar politiķu rokām draud izputināt tradicionālo biznesu Autopārvadājumu likuma topošajos grozījumos paredzētās "kopbraukšanas" idejas vārdā. Tomēr - cik droša tā būs pasažieriem un vai ieviesīs kārtību nozarē?

 

Taksisti mūsdienu Rīgā kļuvuši par tumsnēja biznesa sastāvdaļu. Par braucienu no lidostas līdz centram no naiviem tūristiem tiek prasīti 50 eiro, taksisti nereti strādā par kurjeriem līdz pērkamas miesas mitekļiem vai atver par bāriem pārvērstos bagāžas nodalījumus pēc desmitiem vakarā. Daudzi pavisam nekautrējoties šo nozari dēvē par bandītisku, kur tirgus sadalīts tā, ka iebraukšana svešā Vecrīgas kvartālā var beigties ar pārdurtām riepām vai Purvciemā nodedzinātu mašīnu.

Atšķirībā no pašiem taksistiem valsts iestādes cīniņos iztiek bez beisbolu nūju ņemšanas talkā, taču ierēdņi nevarībā rausta plecus un samierinās, ka 90 procenti nozares atklāti dzīvo ēnas zonā.

Oficiālie Valsts ieņēmumu dienesta apkopotie dati rāda, ka vidējais taksists mūsu valstī ir slinks trūkumcietējs. Turklāt tādu ainu statistika zīmē pēdējos gados diezgan nemainīgi – viens taksists mēnesī nostrādā tikai mazliet vairāk par diennakti jeb 27 stundas un stundā pelna 2 eiro un 71 centu. Tādējādi rēķināms, ka vidējā taksista mēneša ienākumi ir 73 eiro, kas pēc godīgas nodokļu nomaksas “uz rokas” ir 64 eiro mēnesī. Turklāt visā valstī taksistiem ir tikai pusotrs tūkstotis darbavietu, un šie rādītāji ik gadu krītas.

Viens no krituma iemesliem ir arī Ģirts Mazurs, kurš nu sevi sauc par bijušo taksistu. Viņš strādājis vienā no labākajām un prestižākajām Rīgas kompānijām, bet oficiāli bijis noformēts kā pusslodzes darbinieks, tādējādi arī saņēmis pusi no minimālās algas.

Taksista darbu Ģirts pameta, kad pēc kāzām ģimenē pieteicās mazulis. Pārejot uz darbu valsts iestādē, ticis pie normēta darba laika, kā arī ieguvis stabilitāti un līdz ar nomaksātiem nodokļiem arī sociālās garantijas. Pirms nepilna gada ar mērķi aizstāvēt taksistu tiesības Ģirts Mazurs nodibināja arī Taksistu arodbiedrību. Viņš zina teikt, ka taksisti Rīgā pelna vidēji 500 – 700 eiro “uz rokas”, bet strādā ap 300 stundām mēnesī.