Karstajās diskusijās par jauna pedagogu atalgojuma modeļa izveidi jautājums par pirmsskolas pedagogu atalgojumu lielākoties tiek atstāts novārtā. Kamēr lēmumu pieņēmēji un viņu sociālie partneri lauza galvas par to, ko darīt ar pedagogiem, kas, turpinoties skolu tīkla optimizācijai, kļūs lieki, pirmsskolas pedagogu jeb, tautas valodā runājot, bērnudārzu audzinātāju jau trūkst. Par šī problēmas cēloņiem un to, kā tā ietekmē sasāpējušo bērnudārzu pieejamības jautājumu, plašāk Īstenības izteiksmē.

 

Pirmsskolas iestādi, kas noslēpusies starp daudzdzīvokļu mājām Teikas mikrorajonā, vispirms var saklausīt. Tās pagalmā, vairāku pedagogu un viņu palīgu uzraudzībā, klaigājot rotaļājas pulciņš bērnu. Brīdī, kad Latvijas Radio tur ierodas, bērni pošas pusdienās un klaigas apklust. Norvēģijas uzņēmuma dibinātās privātās pirmsskolas „CreaKids” vadītāja Dainas Kājiņas kabinets atrodas ēkas pirmajā stāvā. Kājiņa, kuras pirmsskolas pedagoga pieredze pārsniedz divus gadu desmitus, vada Latvijas Privāto pirmsskolu biedrību, kurā apvienojošās vairāk nekā 30 privātas pirmsskolas iestādes. Uz rakstāmgalda stāv portatīvais dators.

 „Es atvēršu, es vakar ātri uztaisīju ekspresaptauju starp privātajiem bērnudārziem, jo viens ir stāstīt, ko es daru, bet otrs – ko dara citi privātie bērnudārzi. 25 man ir atbildējuši, tas ir daudz. Privātajos bērnudārzos ir līdzīgi kā pašvaldību dārziņos, ka rindā uz šīm vakancēm pedagogi nestāv. Ar to mēs saskaramies ik reizi, kad ievietojam sludinājumu par kādu vakanci. Un arī privāto bērnudārzu vidū, kad mēs veicām šo ātro ekspresaptauju, ir tā, ka gandrīz 40 procenti privāto pirmsskolu saka, ka viņiem ir vakances arī pašreiz, ka nav, kas šīs vakances aizpilda, ka nav, kas strādā,” skaidro Kājiņa.

Par pirmsskolas pedagogu trūkumu publiski runāts pavisam maz. Tomēr problēma ir nopietna.

„Tā situācija ir krietni labāka, nekā tā bija šā mācību gada sākumā, kad mēs uzsākām septembri ar vairāk nekā 100 vakancēm. Šinī brīdī aktīvi ir apmēram 40 sludinājumi, kas nozīmē, ka apmēram 20 mūsu pašvaldības pirmsskolas iestādēs tiek aicināti darbā pedagogi. Pedagogu trūkums lielākoties ir grupās ar latviešu mācību valodu,” stāsta Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta direktors Guntis Helmanis:

Tieši pirmsskolas pedagogu jeb bērnudārza audzinātāju trūkums bijis par iemeslu, kādēļ aizvadītā gada rudenī aizkavējusies jauna pašvaldības bērnudārza atvēršana.