Ilggadējā Rīgas Porcelāna rūpnīcas māksliniece - dizainere Beatrise Kārkliņa aizvien vēl mājās apglezno porcelānu. Viņa ir radījusi neskaitāmus dekorus un dizainu traukiem, kādi savulaik bija teju ikvienam no mums mājās. Līdzās plaša patēriņa produktiem ir tapuši un aizvien vēl top unikāli roku darbi. Un nesen ir klajā nākusi viņas monogrāfija "Industriālais romantisms".
Raidījumā dzirdēsit arī porcelāna mākslinieci Ilgu Dreiblati - abas kopā gan skolā, gan porcelāna rūpnīcā, gan arī abām kopīgs vaļasprieks jaunībā- mākslas vingrošana. Tomēr neraugoties uz konkurenci sportā vai arī pie darbagalda rūpnīcā mākslinieciskajā laboratorijā, abas bieži rīkojušas kopīgas izstādes un aizvien ir labas draudzenes.
Teju metru gara vāze apgleznota ar ornamentiem, tautu meitām un dēliem un mūsu himnas vārdiem - šo vāzi māksliniece Beatrise Kārkliņa jau laikus sagatavojusi republikas simtgadei. „Man nav laika. Man ir suns, kaķis dārzs.”- teic ilggadējā Rīgas Porcelāna rūpnīcas māksliniece-dizainere, tikām turpat mājās dzīvojamā istabā uz pavisam parasta, maza kafijas galdiņa viņa vēl aizvien apglezno traukus.
Stāsts par Beatrisi Kārkliņu ir arī stāsts par Rīgas porcelāna rūpnīcas vēsturi, kur viņa nostrādāja no 1953. līdz 1997. gadam par mākslinieci. Līdzās plaša patēriņa produktiem, kas tapa rūpnīcā, ir darināti pasūtījuma darbi un trauki izstādēm. Bet tas viss sākās agrā bērnībā, kad mājās stāvēja sarkans trauks ar zelta pūķiem un uz kājiņas apakša bija iespiesti buti – BP. „Tā ir mana vāze. B.P. nozīmē Beatrise Pāne.” (tas bija mākslinieces uzvārds pirms laulībām) tolaik septiņgadīgais meitēns skaidrojos mammai, vēl neko nezinot par porcelāna veidošanas un apgleznošanas smalkumiem. Pienāca II Pasaules karš, tā laikā Beatrise kopā ar mammu un māsu pabija gan Kurzemes katlā, gan vēlāk Saldū, pēc tam Trapenē, līdz Beatrise atgriežas dzimtajā pilsētā Rīgā. Tur pēc pamatskolas beigšanas viņa aizgājusi līdz draudzenei uz Rīgas Daiļamatniecības skolu.
„Tu, trusīt, pārāk smalki ar to mālu strādā. Vajag rupjāk, lai redz to māla triepienu,”- tā topošai māksliniecei skolā teica pasniedzēja, un šo smalkumu lieliski varēja izpaust tādā materiālā kā porcelāns.
Kafijas servīzes „Moka”, „Stella”,
„Nelda” „Marianna”... Uzdrošinos apgalvot, ka teju ikvienam savulaik bija mājās kāda no šīm servīzēm. Daudziem prātā palikusi „Marianna” – plāna, slaida kafijas kanna ar brūnu vāku un mazītiņām moka tasītēm, kas rotātas ar melni zeltainiem rakstiem, kuros redzami latvju raksts – saulīte.
Tādi trauki tika ražoti pagājušā gadsimta 70 gados. Tajā laikā jau šādi ornamenti bija atļauti un cītīgi tika drukāti uz Padomju Latvijas suvenīriem. Taču bija laiks, kad šādas nacionālas iezīmes tika uzskatītas par kaitnieciskām.
„Sarkani karogi sarkanas zvaigznes
Sarkani stūrīši un sarkani muļķīši -
Tas viss pie mums iekšā,
Bet citādam - priekškars priekšā.”
Tādas rīmes porcelāna māksliniece raksta savā piezīmju blociņā, brīžos kad viņu pārņem niknums par pastāvošo kārtību valstī.
Runājot par Rīgas Porcelāna rūpnīcas ikdienu padomju laikos, ir jāmin materiāls, ar ko tolaik nācās strādāt,- neba tas kvalitatīvākais kaolīns jeb baltais mals, ko izmanto porcelāna gatavošanā, nonāca pie strādniekiem.
Raidījumā par Beatrisi Kārkliņu - mākslas zinātnieks Zigurds Konstants, kurš ar mākslinieci iepazinās tajā laikā, kad jaunā porcelāna apgleznotāja sāka savu darbību rūpnīcā. Viņš arī savulaik ir rakstījis vairākas recenzijas par māksliniece darbiem izstādēs.
Kā jau vairākkārt tika minēts šajā raidījumā, Beatrise Kārkliņa savulaik nopietni aizrāvās ar mākslas vingrošanu, un tikko izdotajā monogrāfijā redzama fotogrāfijas ar triko tērptu meiteni, turot rokās riņķi vai izpildot vingrojumu ar loku un bultu. Mākslas vingrotāju tēli tika atveidot arī porcelānā. Šķirstot viņas darbu katalogu, atrodam zīmējumu - tautumeita pie zaļojoša bērziņa.
Pagājušā gadsimta 70. gados ārpus ražošanas sortimenta mākslinieki arī aktīvi gatavo autordarbus un piedalās izstādēs. Tiesa, Rīgas Porcelāna rūpnīcas darbinieki uz citu mākslinieku fona bija tāda kā pabērna lomā.
Nesen kādam ārzemju paziņam iedevu paskatīties minēto izdoto katalogu par Beatrises Kārkliņas porcelāna darbiem -„mūžīgs”- tā viņš teica, skatot mākslinieces apgleznotos darbus vairāk nekā 60 gadu garumā. Var mainīties stili, formas, bet izpildījums ir paliekošs, - ir pārliecināta raidījuma veidotāja Zane Lāce.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X